Kapitel 2 Krav til rådgivernes kvalifikationer og erfaring
En rådgivningsvirksomhed skal råde over rådgivere, der har kvalifikationer og erfaring inden for hver af de områder, som rådgivningsvirksomhedens autorisation omfatter.
Den enkelte rådgiver skal
-
1) have gennemført en relevant uddannelse af mindst 3 års varighed eller opnået tilsvarende uddannelsesmæssige kvalifikationer, og
-
2) inden for de seneste 5 år have opnået mindst 2 års erfaring med rådgivning af virksomheder i forbindelse med konkrete arbejdsmiljøproblemer.
Stk. 2 Den erfaring, som den enkelte rådgiver skal have opnået, jf. stk. 1, nr. 2, skal omfatte
-
1) arbejdsmiljøfaglig rådgivning, dvs. erfaring med at udføre konkret rådgivning om forebyggelse og forbedring af virksomheders arbejdsmiljø inden for det pågældende område, og
-
2) rådgivning om at styrke, systematisere og effektivisere virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde, herunder arbejde med arbejdspladsvurdering, arbejdsmiljøorganisation og lignende.
Rådgivningsvirksomheden skal dokumentere rådgivernes uddannelsesmæssige kvalifikationer, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, ved eksamensbevis eller tilsvarende.
Stk. 2 Rådgivere, som dokumenterer at have ydet arbejdsmiljørådgivning i en bedriftssundhedstjeneste i mindst 3 år efter 1. januar 1998, anses for at opfylde dokumentationskravet til uddannelse inden for det eller de områder efter § 1, stk. 2, de har ydet rådgivning indenfor.
Stk. 3 Rådgivningsvirksomheden skal dokumentere rådgivernes erfaringer, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, ved et curriculum vitae (CV). Supplerende dokumentation kan bestå af relevante ansættelsesbeviser, rådgivningskontrakter, kursusbeviser og erklæringer fra tidligere arbejdsgivere med beskrivelse af de opgaver, den pågældende rådgiver har været beskæftiget med.
Rådgivningsvirksomheden skal ved hjælp af en kompetenceudviklingsplan sikre, at rådgivernes kvalifikationer følger udviklingen i viden om arbejdsmiljø, og i viden om den tekniske og sociale udvikling i samfundet.