Virksomhederne skal udarbejde beredskabsplaner for håndtering af beredskabssituationer. Planerne skal baseres på sårbarhedsvurderingerne nævnt i § 6, stk. 1, og skal koordineres med Energinets planer efter § 8. Planerne skal omfatte
-
1) en eller flere sammenfattende beredskabsplaner, som beskriver virksomhedens krisehåndtering og herunder indeholder de i stk. 2 og 3 nævnte oplysninger og
-
2) eventuelt suppleret med underliggende beredskabsplaner i form af detaljerede planer, procedurer, instrukser m.m. samt sikringsplaner for konkrete anlæg, jf. § 12.
Stk. 2 Beredskabsplaner efter stk. 1 skal angive, hvordan virksomheden planlægger at håndtere en beredskabssituation og at styre indsatsen. Formålet hermed er at sikre, at situationen normaliseres hurtigt og i videst muligt omfang, og at reducere konsekvenserne af situationen for samfundet. Krisehåndteringen skal bl.a. indeholde følgende elementer
-
1) aktivering, etablering og drift af krisehåndteringsorganisationen,
-
2) indhentning, behandling og fordeling af relevante informationer,
-
3) koordinering af aktørernes handlinger og ressourceanvendelse,
-
4) udsendelse af relevant, opdateret og samordnet ekstern information og
-
5) ydelse af en forsvarlig operativ indsats.
Stk. 3 Beredskabsplaner efter stk. 1 skal angive følgende konkrete forhold
-
1) virksomhedens modtagelse af oplysninger om situationen,
-
2) virksomhedens kompetence- og beslutningsforhold af relevans for krisehåndteringen,
-
3) virksomhedens information af relevante myndigheder, samarbejdsparter m.fl. om situationen og krisehåndteringen,
-
4) virksomhedens muligheder for at indsætte yderligere ressourcer i krisehåndteringen i form af personale, materiel, støtte fra andre virksomheder i henhold til aftale og lign. herom og
-
5) virksomhedens planer for fremskaffelse af kritiske reservedele fra eget lager eller fra leverandører.