Kapitel 8 Bestyrelse
Den Danske Filmskole ledes af en bestyrelse, som har det overordnede ansvar for institutionens drift og strategi, herunder dens økonomi og udvikling.
Bestyrelsen består af fire eksterne og tre interne medlemmer, heraf en studerende, en underviser og en teknisk-administrativ medarbejder fra uddannelsesinstitutionen. De fire eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges i deres personlige egenskab og må ikke være indskrevet eller ansat ved institutionen.
Stk. 2 De eksterne medlemmer udpeges for en periode på fire år med mulighed for forlængelse i yderligere én periode. Udtræder et eksternt medlem af bestyrelsen før udløbet af en bestyrelsesperiode, udpeges et nyt medlem for resten af den indeværende periode.
Stk. 3 De medarbejdervalgte medlemmer er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanterne inden for vedkommende eller tilsvarende område.
Stk. 4 Valg af studenter- og medarbejderrepræsentanter skal ske ved afstemning.
Stk. 5 Valg af studenter- og medarbejderrepræsentanter skal afholdes i perioden mellem den 1. september og 1. december. Kulturministeriet orienteres snarest muligt om de valgte repræsentanter.
Bestyrelsen udarbejder nærmere regler for afholdelse af valg af studenter- og medarbejderrepræsentanter til bestyrelserne på de enkelte institutioner, der godkendes af kulturministeren.
Stk. 2 Reglerne for afholdelse af valg skal blandt andet fastlægge følgende
-
1) tidspunkt for valgets afholdelse,
-
2) annoncering af valget på institutionen,
-
3) medarbejdernes og de studerendes valgret, herunder eventuel aldersgrænse,
-
4) medarbejdernes og de studerendes valgbarhed, herunder eventuel aldersgrænse,
-
5) opstilling af kandidater,
-
6) frist for opstilling af kandidater,
-
7) underretning om kandidater til bestyrelsen,
-
8) afvikling af valg,
-
9) afstemningsregler,
-
10) optælling af stemmer,
-
11) kontrol af valgets resultat,
-
12) underretning af medarbejdere, studerende og rektor samt Kulturministeriet om valgets resultat,
-
13) bortfald af et bestyrelsesmedlems mandat i valgperioden,
-
14) erstatning af bestyrelsesmedlemmer i en valgperiode, og
-
15) klager over valget.
Institutionernes regler for afholdelse af valg af interne medlemmer til bestyrelsen skal, når de er godkendt gøres tilgængelige for institutionens medarbejdere og studerende.
Bestyrelsen fastsætter sin egen forretningsorden, som godkendes af Kulturministeriet, jf. § 16 b, i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet.
Kapitel 9 Rektor
Rektor forelægger institutionens budget til bestyrelsens godkendelse, herunder fordelingen af ressourcerne og principperne for ressourcernes anvendelse. Rektor skal følge den til enhver tid gældende budgetvejledning fra Finansministeriet.
Stk. 2 Rektor forelægger sager vedrørende institutionens langsigtede udvikling, økonomi, regnskab, struktur og organisering og regler for valg til kollegiale organer for bestyrelsen, der træffer beslutning efter indstilling fra rektor.
Stk. 3 Hvor beslutning tilkommer bestyrelsen, kan rektor dog træffe beslutning, når det skønnes, at sagen ikke tåler udsættelse. Meddelelse om den trufne beslutning gives snarest muligt til bestyrelsen.
Stk. 4 Rektor kan pålægge de kollegiale organer og institutionens ansatte at drøfte og afgive udtalelse om emner af betydning for institutionen.
Stk. 5 Rektor påser, at de kollegiale organers beslutninger er lovlige.
Rektor kan fastsætte regler om mødepligt, bortvisning og andre disciplinære foranstaltninger.
Rektor deltager som udgangspunkt i bestyrelsesmøder uden stemmeret.
Kapitel 10 Prorektor
Rektor udpeger en prorektor blandt institutionens personale. Prorektor udpeges for en tidsbegrænset periode, som ikke må være længere end rektors ansættelse. Genudpegning kan finde sted.
Stk. 2 Prorektor bistår rektor og er rektors stedfortræder.
Stk. 3 Prorektor og administrationschef kan, hvis bestyrelsen bestemmer det, deltage i bestyrelsens møder uden stemmeret.
Kapitel 11 Studienævn
Bestyrelsen nedsætter et eller flere studienævn som afgiver indstilling til bestyrelsen eller efter dennes delegation til rektor, jf. §16 h i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet.
Stk. 2 Et studienævn består af et lige stort antal pædagogisk/kunstnerisk personale med en ansættelseskontrakt på mindst 1 års varighed og fuldtidsstuderende, dog mindst 2 repræsentanter fra hver. Repræsentanterne for det pædagogiske/kunstneriske personale vælges for 2 år. Repræsentanterne for de studerende vælges for 1 år. Genvalg kan finde sted. For hvert medlem vælges en suppleant.
Stk. 3 Rektor og prorektor, kan ikke være medlemmer af et studienævn.
Stk. 4 Studienævnet vælger en forperson blandt repræsentanterne for det pædagogiske/kunstneriske personale og en næstperson blandt repræsentanterne for de studerende.
Stk. 5 Studienævnet er beslutningsdygtigt, når mere end halvdelen af nævnets medlemmer er til stede. Ved stemmelighed er forpersonens stemme afgørende.
Stk. 6 Studienævnsforpersonen indkalder til og leder studienævnsmøderne. Der skal indkaldes til møde, når forpersonen eller mindst 2 af medlemmerne anmoder herom.
Stk. 7 Studienævnet fastsætter selv sin forretningsorden inden for de retningslinjer, der er givet af bestyrelsen.
Studienævnet er over for rektor ansvarligt for undervisningens faglige niveau, tilrettelæggelse og gennemførelse efter de gældende bestemmelser.
Stk. 2 Studienævnet afgiver indstilling til bestyrelsen eller på bestyrelsens delegation til rektor i sager om dispensation fra de af institutionen fastsatte studieordninger.
Stk. 3 Studienævnet afgiver indstilling til bestyrelsen eller rektor om studieordninger inden for de retningslinjer, der er givet af bestyrelsen.
Stk. 4 Studienævnet afgiver udtalelse til rektor om beskikkelse af eksterne censorer.