Kapitel 5 Ansøgningsrunder, ansøgning og dokumentation
Ansøgning om kompensation for tabte annonceindtægter sker ved indsendelse af ansøgning via et elektronisk ansøgningsskema, som Slots- og Kulturstyrelsen stiller til rådighed på styrelsens hjemmeside.
Stk. 2 Slots- og Kulturstyrelsen kan fastsætte en frist for indgivelse af ansøgning. Ansøgninger, som modtages efter den fastsatte frist, tages ikke i betragtning.
Stk. 3 Indenfor den fastsatte frist, jf. stk. 2, kan der indsendes én ansøgning for kompensation for tab i annonceindtægter i kompensationsperioden, jf. § 3, nr. 3, per medie.
Slots- og Kulturstyrelsen afholder følgende to ansøgningsrunder:
-
1) En ansøgningsrunde, som alene kan søges af medier, der ikke modtager redaktionel produktionsstøtte for tilskudsåret 2020 i henhold lov om mediestøtte.
-
2) En ansøgningsrunde, som alene kan søges af medier, der modtager redaktionel produktionsstøtte for tilskudsåret 2020 i henhold til lov om mediestøtte.
Ved ansøgning, jf. § 12, nr. 1 og 2, skal ansøger oplyse:
-
1) Medievirksomhedens navn, CVR- og p-nummer, adresse og dato for mediets idriftsættelse.
-
2) Mediets navn i form af titel, station mv.
-
3) Kontaktperson samt dennes kontaktoplysninger.
-
4) Om mediet er anmeldt til Pressenævnet.
-
5) Om mediet modtager redaktionel produktionsstøtte for tilskudsåret 2020 i henhold til lov om mediestøtte.
-
6) Om medievirksomheden helt eller delvist er statsejet eller er omfattet af § 4, nr. 5.
-
7) Om medievirksomheden og mediet finansieres af offentlige midler og i givet fald med hvilken andel.
-
8) Om medievirksomheden på ansøgningstidspunktet har ansøgt om eller modtager kompensation for tabte annonceindtægter på anden vis, jf. § 9, stk. 1.
-
9) Såfremt medievirksomheden har ansøgt om eller modtager kompensation fra andre statslige kompensationsordninger i forbindelse med COVID-19, skal der indsendes dokumentation for de nærmere forhold vedrørende kompensationen, herunder fordeling efter § 9, stk. 3, nr. 4, kompensationens størrelse mv.
-
10) Såfremt medievirksomheden godtgøres for tab på anden vis som følge af COVID-19, herunder ved forsikringsdækning, andre offentlige refusioner, tilskud mv., som kan henføres til mediet, skal der oplyses herom.
-
11) Ansøger skal redegøre for eventuelle omkostningsbesparelser, som er realiseret som følge af COVID-19.
-
12) Ansøger skal i sin ansøgning anføre en opgørelse over mediets omsætning i referenceperioden og mediets omsætning i kompensationsperioden.
Stk. 2 Ansøger skal i sin ansøgning indsende en redegørelse for, hvorfor den forventede eller realiserede nedgang i annonceindtægten er en direkte følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19.
Ansøgere til ansøgningsrunden, jf. § 12, nr. 1, skal ud over de i § 13 anførte oplysninger indsende:
-
1) En opgørelse over annonceindtægter i referenceperioden, jf. § 8, stk. 1, eller § 8, stk. 2, nr. 1, med en erklæring afgivet af uafhængig godkendt revisor herpå.
-
2) En opgørelse over forventede annonceindtægter i kompensationsperioden, jf. § 3, nr. 3.
-
3) Hvis der er tale om et trykt skrevet medie, indsendes et eksemplar af den seneste udgave af mediet fra før den 9. marts 2020. Såfremt der ikke er tale om et trykt skrevet medie, indsendes en URL til mediet.
Stk. 2 Hvis referenceperioden, jf. § 8, stk. 1, eller § 8, stk. 2, nr. 1, grundet særlige omstændigheder, jf. § 8, stk. 3, ikke giver et retvisende sammenligningsgrundlag for mediets forventede annonceindtægter for kompensationsperioden, skal medievirksomheden indsende en opgørelse over de faktiske annonceindtægter for en alternativ referenceperiode, jf. § 8, stk. 2, nr. 2. Det skal fremgå af opgørelsen, hvilken periode den vedrører. Opgørelsen over annonceindtægter skal ledsages af en erklæring afgivet af en uafhængig godkendt revisor.
Stk. 3 Ansøgere, der indsender en opgørelse, jf. stk. 2, skal også indsende en opgørelse, jf. stk. 1, nr. 1, såfremt det er muligt.
Ansøgere til ansøgningsrunden, jf. § 12, nr. 2, skal ud over de i § 13 anførte oplysninger indsende følgende:
-
1) En opgørelse over annonceindtægter i referenceperioden, jf. § 8, stk. 1, eller § 8, stk. 2, nr. 1, med en erklæring afgivet af en uafhængig godkendt revisor herpå.
-
2) En opgørelse over faktiske annonceindtægter i kompensationsperioden, jf. § 3, nr. 3. Opgørelsen skal være ledsaget af en erklæring på tro- og love om opgørelsens rigtighed.
Stk. 2 Opgørelsen, jf. stk. 1, nr. 2, skal for medievirksomheder, der forventer at modtage 100.000 kr. eller derover i kompensation i ansøgningsrunden, jf. § 12, nr. 2, være ledsaget af en erklæring afgivet af en uafhængig godkendt revisor herpå.
Stk. 3 Slots- og Kulturstyrelsen kan kræve, at opgørelsen, jf. stk. 1, nr. 2, for medievirksomheder, der forventer at modtage kompensation på under 100.000 kr., skal ledsages af en erklæring afgivet af en uafhængig godkendt revisor herpå, herunder i tilfælde hvor den faktiske kompensation udgør 100.000 kr. eller derover.
Stk. 4 Hvis referenceperioden, jf. § 8, stk. 1, eller § 8, stk. 2, nr. 1, grundet særlige omstændigheder, jf. § 8, stk. 3, ikke giver et retvisende sammenligningsgrundlag for mediets annonceindtægter for kompensationsperioden, skal medievirksomheden indsende en opgørelse over de faktiske annonceindtægter for en alternativ referenceperiode, jf. § 8, stk. 2, nr. 2. Det skal fremgå af opgørelsen, hvilken periode, den vedrører. Opgørelsen over annonceindtægter skal ledsages af en erklæring afgivet af en uafhængig godkendt revisor.
Stk. 5 Ansøgere, der indsender en opgørelse, jf. stk. 4, skal også indsende en opgørelse, jf. stk. 1, nr. 1, såfremt det er muligt.
Slots- og Kulturstyrelsen kan over for ansøgeren stille krav om, at ansøger oplyser og dokumenterer en anden referenceperiode end den i ansøgningen anførte med bistand fra en uafhængig godkendt revisor, såfremt der er grundlag for at antage, at referenceperioden for den i ansøgningen anførte opgørelse over annonceindtægter, jf. §§ 14 og 15, ikke giver et retvisende sammenligningsgrundlag.
Medievirksomheder, som har mere end ét medie under det samme CVR-nummer, kan indsende én samlet revisorerklæring for disse. Erklæringen skal være dækkende og gennemsigtig, således at der på alle niveauer klart kan skelnes mellem annonceindtægterne for de respektive medier, ansøgningen vedrører.
Såfremt der ydes kompensation i medfør af denne bekendtgørelse, kan der ydes godtgørelse for 80 pct. af udgifterne til de erklæringer, som en uafhængig godkendt revisor skal udarbejde, i forbindelse med ansøgning om kompensation, jf. § 14, stk. 1, nr. 1, § 14, stk. 2, 3. pkt., § 15, stk. 1, nr. 1, § 15, stk. 2, 3. pkt., §§ 17 og 23.
Stk. 2 Godtgørelsen, jf. stk. 1, kan maksimalt udgøre 16.000 kr. per ansøgning og maksimalt 50.000 kr. per medievirksomhed.
Alle revisorerklæringer, der skal indsendes i forbindelse med ansøgning om kompensation, skal være med en høj grad af sikkerhed udarbejdet af en uafhængig godkendt revisor.
Stk. 2 Slots- og Kulturstyrelsen fastsætter nærmere retningslinjer for revisors arbejde, herunder eventuelle undtagelser til stk. 1.
I forbindelse med indsendelsen af ansøgningen skal ansøger under strafansvar på tro og love erklære, at de afgivne oplysninger er korrekte.
Slots- og Kulturstyrelsen kan af ansøger kræve de oplysninger, styrelsen finder nødvendige for behandlingen af ansøgningen.
Stk. 2 Slots- og Kulturstyrelsen kan til brug for behandlingen af en ansøgning, jf. § 11, stk. 1, indhente oplysninger hos Erhvervsstyrelsen og andre myndigheder vedrørende medievirksomhedens ansøgninger, tilsagn mv. i forbindelse med andre kompensationsordninger, som har været nødvendige foranstaltninger for at forebygge eller inddæmme udbredelse af COVID-19. Indhentning af oplysninger hos andre myndigheder kan ske som led i stikprøvekontrol.
Stk. 3 Slots- og Kulturstyrelsen kan fastsætte en frist for afgivelsen af oplysninger.
Stk. 4 Såfremt Slots- og Kulturstyrelsen ikke modtager tilstrækkelige oplysninger fra ansøger, kan der gives afslag på ansøgningen.