Energistyrelsen, nedsat efter lov om energipolitiske foranstaltninger, er en styrelse under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Energistyrelsen understøtter Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departement. Energistyrelsen yder rådgivning og anden bistand inden for klima-, energi- og forsyningsområdet til klima-, energi- og forsyningsministeren og andre myndigheder.
Stk. 2 Energistyrelsen forestår vejlednings- og informationsvirksomhed inden for styrelsens område over for andre centrale og lokale myndigheder samt private.
Stk. 3 Energistyrelsen kan efter klima-, energi- og forsyningsministerens bestemmelse få tillagt andre opgaver og beføjelser i forbindelse med administrationen af den lovgivning, der hører under ministeriet.
Stk. 4 Energistyrelsen udøver beføjelser som Danmarks kompetente myndighed efter kvotedirektivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, med tilhørende EU-retsakter.
Stk. 5 Energistyrelsen udøver beføjelser som Danmarks kompetente myndighed, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/956 af 10. maj 2023 om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme.
Stk. 6 Energistyrelsen udøver beføjelser som Danmarks kompetente myndighed, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1787 af 13. juni 2024 om reduktion af metanemissioner i energisektoren og om ændring af forordning (EU) 2019/942.
Hvor klima-, energi- og forsyningsministeren i henhold til nedenstående lovgivning tillægges beføjelser, jf. dog § 4 samt §§ 7-16, udøver Energistyrelsen disse beføjelser på ministerens vegne samt modtager underretning og materiale på vegne af ministeren, for så vidt disse beføjelser ikke er delegeret til Forsyningstilsynet:
-
1) Lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Undergrundsloven).
-
2) Lov om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet (Kontinentalsokkelloven).
-
3) Lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat (Rørledningsloven).
-
4) Lov om fremme af vedvarende energi.
-
5) Lov om elforsyning.
-
6) Lov om gasforsyning.
-
7) Lov om varmeforsyning.
-
8) Lov om fjernkøling.
-
9) Lov om CO2 -kvoter.
-
10) Olieberedskabslov.
-
11) Lov om oplysnings- og salgspligt vedrørende kulbrinter.
-
12) Lov om forsyningsmæssige foranstaltninger.
-
13) Lov om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v.
-
14) Lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion.
-
15) Lov om miljøvenligt design af energirelaterede produkter (Ecodesignloven).
-
16) Lov om energimærkning af energirelaterede produkter.
-
17) Lov om fremme af energibesparelser i bygninger.
-
18) Lov om statstilskud til elintensive virksomheder.
-
19) Lov om en ordning for økonomisk risikoafdækning i forbindelse med geotermiboringer.
-
20) Lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
-
21) Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold (Vandsektorloven).
-
22) Lov om kommuners afståelse af vandselskaber.
-
23) Lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
-
24) Lov om vandforsyning.
-
25) Lov om vandløb.
-
26) Lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven).
-
27) Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
-
28) Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen.
-
29) Lov om rørført transport af CO2.
-
30) Lov om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (Testcenterloven).
-
31) Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren.
-
32) Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM-loven).
-
33) Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren (Metanloven).
Stk. 2 Energistyrelsen varetager forvaltningen af statens højhedsret over søterritoriet, for så vidt angår anbringelse af ledningsanlæg (rørledninger, sø- og luftledninger m.m.) til energitransport, jf. dog § 9.
Stk. 3 Energistyrelsen udøver de beføjelser, der er tillagt ministeren i tilladelser efter lov om anvendelse af Danmarks undergrund samt beføjelser, der er tillagt ministeren i henhold til aftale af 19. maj 1981 mellem energiministeren og bevillingshaverne i henhold til eneretsbevillingen af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund.
Hvor klima-, energi- og forsyningsministeren i henhold til lovene nævnt i § 3 er tillagt beføjelser til at fastsætte regler, udøver Energistyrelsen disse beføjelser på ministerens vegne, for så vidt disse beføjelser ikke er delegeret til Forsyningstilsynet. Energioplysningsbekendtgørelsen Bekendtgørelse om pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet m.v. Bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne Bekendtgørelse om beredskab for elsektoren Nettoafregningsbekendtgørelsen Bekendtgørelse om beredskab for oliesektoren Kvotebekendtgørelsen
Stk. 2 Energistyrelsen skal under udøvelsen af beføjelserne i stk. 1 inddrage Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departement i spørgsmål af væsentlig betydning for klima-, energi- og forsyningsområdet.
Stk. 3 Stk. 1 gælder ikke for klima-, energi- og forsyningsministerens beføjelser til at fastsætte regler efter lov om miljøbeskyttelse.
Energistyrelsen udøver følgende opgaver og beføjelser inden for de delegerede områder, jf. §§ 3-4, i henhold til beredskabsloven:
-
1) Planlægning for opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder udarbejde beredskabsplaner samt revisioner af beredskabsplaner, jf. lovens § 24.
-
2) Fastsættelse af vejledende retningslinjer for regionernes og kommunernes civile beredskabsplanlægning, jf. lovens § 27.
-
3) Meddelelse af pålæg til offentlige myndigheder og offentlige og private virksomheder og institutioner om at yde bistand ved planlægningen eller udførelsen af opgaver inden for beredskabet, jf. lovens § 28, stk. 1.
-
4) Meddelelse af pålæg til offentlige og private virksomheder og institutioner om at træffe særlige foranstaltninger for så vidt angår varer, tjenesteydelser, produktionsmidler m.v. inden for deres normale virksomhed, hvis dette er påkrævet af hensyn til udførelsen af opgaver inden for beredskabet, jf. lovens § 28, stk. 2.
-
5) Forhandling med de pågældende virksomheder eller institutioner eller med disses organisationer om pålæggets omfang og gennemførelse, herunder om eventuel erstatning fra staten, forinden meddelelsen af pålæg, jf. lovens § 28, stk. 3 og 5.
-
6) Iværksættelse af eller for så vidt angår ikke statslige foranstaltninger tillade iværksættelse af ekspropriation af fast ejendom til brug for udførelsen af opgaver inden for beredskabet, jf. lovens § 38, stk. 2.
-
7) Meddelelse af pålæg til enhver om pligt til at meddele oplysninger, der er nødvendige for planlægningen af beredskabet, jf. lovens § 45.
Energistyrelsen udøver følgende beføjelser inden for de delegerede områder, jf. §§ 3-4 i henhold til konkurrenceloven:
-
1) Afgørelse af hvorvidt en konkurrencebegrænsning er omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2, jf. lovens § 2, stk. 4.
-
2) Forberedelse i forbindelse med klima-, energi- og forsyningsministerens besvarelse af Konkurrencerådets udtalelse, jf. lovens § 2, stk. 5.
-
3) Afgørelse af hvorvidt støtte ydet ved hjælp af offentlige midler er lovlig i henhold til offentlig regulering, jf. lovens § 11 a, stk. 3.
Generelt
Følgende beføjelser, jf. §§ 3 og 4, delegeres ikke til Energistyrelsen:
-
1) Fastsættelse af tidspunkt for loves og bestemmelsers ikrafttræden, håndhævelse og virkning.
-
2) Fastsættelse af regler om betaling for myndighedsbehandling.
-
3) Ministerens bemyndigelse til delegation af beføjelser til andre statslige myndigheder, private organisationer eller selskaber m.v. (juridiske personer).
-
4) Udnævnelse af medlemmer til råd, nævn og fonde inden for de delegerede områder, jf. §§ 3-4, samt beføjelser vedrørende administration, finansiering og fastsættelse af regler for disse organer.
-
5) Beskikkelse af taksationsformænd efter § 7, stk. 6, i lov om fremme af vedvarende energi.
-
6) Udpegning på nærmere angivne vilkår af den centrale lagerenhed efter § 5, stk. 1, i olieberedskabsloven.
-
7) Høringer vedrørende udpegningen af sagkyndige medlemmer til Energiklagenævnet.
-
8) Ministerens beføjelser til at træffe afgørelse i forhold til kommunalbestyrelser eller spildevandsforsyningsselskaber efter § 9, stk. 1 lov i om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber samt efter § 4, og § 7 og § 74 b i lov om vandforsyning m.v.
Stk. 2 Ministerens bemyndigelse til delegation af tilsynsbeføjelser til miljøministeren efter § 13, stk. 2, i lov om miljøvenligt design af energirelaterede produkter udøves dog af Energistyrelsen uanset stk. 1, nr. 3.
Følgende beføjelser efter lov om anvendelse af Danmarks undergrund delegeres ikke til Energistyrelsen:
-
1) Meddelelse af tilladelse med eneret til efterforskning og indvinding af råstoffer, jf. lovens § 5, stk. 1.
-
2) Spørgsmål vedrørende omfanget af udvalgets tavshedspligt, jf. lovens § 6, stk. 2.
-
3) Indgåelse af internationale aftaler vedrørende efterforskning og indvinding, jf. lovens § 11, stk. 3.
-
4) Afgørelse om hvorvidt en produktionsafgift fastsat i en tilladelse skal erlægges i form af indvundne kulbrinter, jf. lovens § 18.
-
5) Afgørelse om hvorvidt staten eller et af staten ejet selskab skal have ret til at købe indtil halvdelen af en rettighedshavers løbende produktion af flydende kulbrinter, jf. lovens § 19, stk. 1.
-
6) Meddelelse af tilladelse til lagring af CO2 på 100 kt eller derover, lagring af CO2 på under 100 kt til andre formål end forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer, anden lagring end lagring af CO2 og anvendelse af undergrunden til andre formål end indvinding af råstoffer, jf. lovens § 23, stk. 1.
-
7) Fastsættelse af nærmere bestemmelser om udøvelse af tilsyn, jf. lovens § 25, stk. 2.
Ministerens beføjelser til at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelse til nedlæggelse af elkabler og rørledninger til transport af kulbrinter på dansk søterritorium efter § 3 a, stk. 1, i lov om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet delegeres ikke til Energistyrelsen.
Følgende beføjelser efter lov om elforsyning delegeres ikke til Energistyrelsen:
-
1) Det overordnede ansvar for elforsyningssikkerheden og fastsættelse af niveauet herfor, jf. lovens § 27.
-
2) Statens købepligt efter lovens § 35, stk. 1 og 2, jf. lovens § 35, stk. 10.
-
3) Statens overtagelse af transmissionsnet på 200 kV eller derover, netforbindelser til udlandet og systemansvarlige virksomheder, jf. lovens § 35 a.
Statens købepligt efter § 34, stk. 1 og 2, jf. § 34, stk. 9, i lov om gasforsyning delegeres ikke til Energistyrelsen.
Følgende beføjelser efter olieberedskabsloven delegeres ikke til Energistyrelsen:
-
1) Fastsættelse af størrelsen af de samlede beredskabslagre, herunder de specifikke lagre, jf. lovens § 8.
-
2) Beslutning om, at beredskabslagre skal frigives til slutbrugere og markeder, hvilke produktkategorier frigivelsen skal omfatte, tidsrammer for lagrenes genetablering og administrative forhold i forbindelse med frigivelsen, jf. lovens § 19, stk. 2, 2. pkt.
-
3) Fastsættelse af forbrugsbegrænsende foranstaltninger for olie, jf. lovens § 19, stk. 3, 1. pkt.
Følgende beføjelser efter lov om miljøbeskyttelse delegeres ikke til Energistyrelsen:
-
1) Bestemmelse om kommunernes pligt til at oprette, udvide deltagerkredsen af eller tilslutte sig kommunale fællesskaber for affaldshåndtering, jf. lovens § 49, stk. 1.
-
2) Bestemmelse om at kommunale fællesskaber for affaldshåndtering skal modtage affald fra kommuner, som ikke deltager i fællesskabet, samt bestemmelse om, at kommuner skal stille arealer til rådighed for fælleskommunale virksomheder for affaldshåndtering, jf. lovens § 49, stk. 2.
Følgende opgaver og beføjelser i henhold til vandsektorloven delegeres ikke til Energistyrelsen:
-
1) Beføjelsen til at fastsætte procentdel af de driftsomkostninger, der indgår i den økonomiske ramme for 2017, jf. § 6, stk. 3.
-
2) Beføjelsen til at korrigere den regnskabsmæssige kontrolramme, jf. § 6 a, stk. 3, 1. pkt.
-
3) Bestemme, at mindre vandforsyninger eller mindre omfattende vandforsyningsaktiviteter helt eller delvis skal undtages fra kravet om organisering i aktie- eller anpartsselskabsform, jf. § 15, stk. 3, 1. pkt.
-
4) Tillade, at en kommunalbestyrelse midlertidigt driver en almen vandforsyning, jf. § 3, stk. 3, i lov om vandforsyning m.v., der ikke er kommunalt ejet, og undtage denne fra kravet om organisering i aktie eller anpartsselskabsform, jf. § 15, stk. 2, 2. pkt.
-
5) Beføjelsen til at oprette Vandsektorens Teknologiudviklingsfond, jf. § 21, stk. 1.
-
6) Beføjelsen til at indbetale efter lovens § 21, stk. 4.
-
7) Nedsættelse af kontaktudvalg efter § 24.
Klima-, energi- og forsyningsministerens beføjelse til at føre tilsyn og fastsætte nærmere regler om udøvelsen af tilsyn efter § 15, stk. 1, jf. § 15, stk. 2, i lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen delegeres ikke til Energistyrelsen.
Klima-, energi- og forsyningsministerens beføjelse til at fastsætte nærmere regler om udøvelsen af tilsyn efter § 13, stk. 3, i lov om rørført transport af CO2, delegeres ikke til Energistyrelsen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bestemme, at en opgave eller beføjelse, der i henhold til bekendtgørelsen henhører under Energistyrelsen udøves af ministeren.
Stk. 2 Klima-, energi- og forsyningsministeren kan give direktøren for Energistyrelsen instruktioner for udøvelsen af de opgaver og beføjelser, der er henlagt til Energistyrelsen.