Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opbevarer og fører som led i varetagelsen af sekretariatsfunktionen for Naturskaderådet en database (Naturskadebasen) til brug for registrering af oplysninger om personer og virksomheder i forbindelse med behandlingen af sager om stormflod, oversvømmelse fra vandløb og søer eller tørke.
Stk. 2 Behandling af oplysninger i Naturskadebasen kan alene finde sted i det omfang, det er nødvendigt i forbindelse med behandlingen af sager om stormflod, oversvømmelse fra vandløb og søer eller tørke.
Stk. 3 Naturskadebasen består af en registreringsdatabase og et sagsunderstøttelsessystem. Anvendelse af registreringsdatabasen er obligatorisk ved forsikringsselskabernes behandling af sager om stormflod, oversvømmelse fra vandløb og søer og tørke.
Stk. 4 De sagsbehandlende forsikringsselskaber registrerer de oplysninger om personer og virksomheder, som er fastlagt i denne bekendtgørelse, med mindre disse allerede er indføjet i databasen af anmelder ved elektronisk anmeldelse, jf. § 14, stk. 1. De sagsbehandlende forsikringsselskaber er ansvarlige for behandlingen af disse oplysninger.
Stk. 5 Alene de sagsbehandlende forsikringsselskaber og Naturskaderådets sekretariat har adgang til Naturskadebasen. Forsikringsselskabernes adgang begrænser sig til oplysninger vedrørende sager, de selv behandler, og Naturskaderådets adgang begrænser sig til oplysninger vedrørende sager om stormflod, oversvømmelse fra vandløb og søer og tørke.
Stk. 6 Registrering af oplysninger foretages af de sagsbehandlende forsikringsselskaber eller automatisk ved anmelders brug af elektronisk anmeldelse til Naturskadebasen via Naturskaderådets hjemmeside, jf. § 15, stk. 1 og 2. Ajourføring og berigtigelse af oplysninger foretages alene af det sagsbehandlende forsikringsselskab.
Stk. 7 Naturskaderådet fører tilsyn med forsikringsselskabernes sagsbehandling. De nærmere regler om Naturskaderådets udøvelse af tilsyn fastsættes i bekendtgørelse om Naturskaderådets forretningsorden.
Stk. 8 Hvis oplysninger i Naturskadebasen er urigtige eller fejlbehæftede, skal de rettes snarest muligt af det sagsbehandlende forsikringsselskab.