IV. Dommerudnævnelsesrådets virksomhed
Rådet afgiver indstilling til justitsministeren om besættelse af stillinger som
-
1) højesteretsdommer,
-
2) landsretspræsident og landsdommer,
-
3) præsident, vicepræsident og dommer i Sø- og Handelsretten,
-
4) byretspræsident og byretsdommer,
-
5) præsident og dommer i Tinglysningsretten,
-
6) midlertidigt beskikket dommer i henhold til retsplejelovens § 44 b og
-
7) midlertidigt beskikket dommer i henhold til retsplejelovens § 44 c.
Rådets formand tilrettelægger rådets arbejde og fastlægger mødedagene efter drøftelse i rådet.
Stk. 2 Det påhviler sekretariatet at forberede ansøgningssagerne til rådsbehandling, herunder at tilvejebringe de fornødne oplysninger om den enkelte ansøger. Det påhviler endvidere sekretariatet at yde rådet den fornødne bistand til det øvrige rådsarbejde.
Stk. 3 Rådets sekretariatsopgaver varetages af Domstolsstyrelsen.
Ansøgere og organisationer, hvis medlemmer er naturlige ansøgere til de i § 4, stk. 1, nr. 1-5, nævnte stillinger, har ret til efter anmodning at få udleveret en liste over alle ansøgerne efter reglerne i tjenestemandslovens § 5, stk. 3-5.
Modtager rådet mundtligt oplysninger vedrørende faktiske omstændigheder af betydning for beslutning i en ansøgningssag, eller er rådet på anden måde bekendt med sådanne oplysninger, skal der gøres notat om indholdet af disse oplysninger. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
En ansøger kan forlange at blive gjort bekendt med de dokumenter m.v. i en ansøgningssag, der vedrører den pågældendes egne forhold.
Stk. 2 Rådet afgør, hvornår og i hvilken form en anmodning efter stk. 1 om indsigt i dokumenter m.v. vedrørende en ansøgers egne forhold skal imødekommes.
Stk. 3 Rådet udsætter sin beslutning i ansøgningssagen, indtil der er givet ansøgeren mulighed for at gøre sig bekendt med de i stk. 1 nævnte dokumenter m.v., medmindre rådet finder, at ansøgerens interesse i, at rådets beslutning udsættes, bør vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse.
Kan en ansøger ikke antages at være bekendt med, at rådet er i besiddelse af bestemte oplysninger af faktisk karakter i en ansøgningssag, må der ikke træffes beslutning, før rådet har gjort den pågældende bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende og er af væsentlig betydning for beslutning i sagen. Rådet fastsætter en frist for afgivelse af den nævnte udtalelse.
Stk. 2 Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis
-
1) det efter oplysningernes karakter må anses for ubetænkeligt at træffe beslutning på det foreliggende grundlag,
-
2) ansøgerens interesse i, at sagens afgørelse udsættes, findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse, eller
-
3) ansøgeren ikke har ret til aktindsigt med hensyn til de pågældende oplysninger.
Rådets sekretariat gør af egen drift ansøgeren bekendt med udtalelser om den pågældende, der er afgivet af vedkommende retspræsident (fx byretspræsident og landsretspræsident), herunder om ansøgeren er indstillet eller ikke er indstillet. Dette gælder dog ikke, hvis ansøgeren efter anmodning ikke vil have ret til indsigt heri, eller hvis det efter formandens vurdering undtagelsesvis vil være uforholdsmæssigt ressourcekrævende.
Formanden repræsenterer rådet.