Kapitel 4 Anmeldelse, ansøgningens indhold og udbetaling af tilskud m.v.
Når Naturskaderådet har besluttet, at et stormfald er omfattet af § 2 i lov om visse naturskader, annoncerer Naturskaderådet i dagspressen, på Naturskaderådets hjemmeside, i skovbrugsblade o. lign. herom med angivelse af de frister, som Naturskaderådet fastsætter for indsendelse af anmeldelse til forsikringsselskaberne og ansøgning om tilskud.
Naturskaderådet fastsætter fristen for anmeldelse af stormfald til det forsikringsselskab, hvor skovejeren har tegnet basisforsikring.
Stk. 2 Skadeanmeldelsen skal ske på en anmeldelsesformular, som godkendes af Naturskaderådet og findes på Naturskaderådets hjemmeside.
Stk. 3 Skadeanmeldelsen skal som minimum indeholde følgende oplysninger:
-
1) Navn, adresse, ejendomsnummer og administrationsadresse.
-
2) Kommune, skovens matrikelbetegnelse og evt. lokalt stednavn/skovens navn.
-
3) Skovens størrelse og estimeret omfang af stormfaldet.
-
4) Oplysninger om servitutter og tidligere tilskud.
-
5) Ejers signatur og dato.
Stk. 4 Forsikringsselskabet videresender uden ugrundet ophold en kopi af skadeanmeldelsen med eventuelle bemærkninger til Naturskaderådet.
Ansøgning om tilskud sendes til Miljøstyrelsen inden udløbet af den af Naturskaderådet fastsatte frist, jf. § 16, stk. 2 i lov om visse naturskader. Det er en forudsætning for Miljøstyrelsens behandling af en ansøgning om tilskud, at der er indsendt en skadeanmeldelse til det forsikringsselskab, hvor skovejeren har tegnet basisforsikring, jf. § 11.
Stk. 2 Ansøgningen skal indsendes på en digital ansøgningsformular, der findes på Miljøstyrelsens hjemmeside. Ansøgningen skal være vedlagt et oversigtskort efter Miljøstyrelsens nærmere anvisning. Der indsendes en ansøgningsformular for hver skov, hvortil der ønskes tilskud.
Stk. 3 Ansøgning om tilskud skal være vedlagt en tilplantningsplan, som godkendes af Miljøstyrelsen. I tilplantningsplanen skal der oplyses om:
-
1) Skovens størrelse samt størrelse og beliggenhed af de arealer, der er ramt af fladefald.
-
2) Fremtidige træarter, blandingsforhold og plantetal pr. ha for hver enkelt bevoksning.
-
3) Hvordan gentilplantningen i øvrigt sikrer en fremtidig mere robust skov.
Stk. 4 Miljøstyrelsen kan anmode om yderligere oplysninger, som skønnes nødvendige for at sikre robust skov i en gentilplantning.
Stk. 5 Tilplantningsplanen skal være vedlagt et korresponderende kort i passende målestok.
Stk. 6 En gentilplantning kan opdeles i højst 3 etaper. Den enkelte etape skal overstige 10 ha. Ønskes en gentilplantning opdelt i etaper, skal dette fremgå af tilplantningsplanen.
Stk. 7 I særlige tilfælde kan Naturskaderådet dispensere fra den i stk. 1 fastsatte frist. Naturskaderådet kan ligeledes i særlige tilfælde beslutte at behandle en ansøgning om tilskud, selvom fristen for anmeldelse til forsikringsselskabet ikke er overholdt.
Miljøstyrelsen afgiver indstilling til Naturskaderådet om tildeling af tilskud.
Naturskaderådet træffer afgørelse om tildeling af tilskud.
Stk. 2 Naturskaderådet kan, når særlige forhold taler derfor, ved sin afgørelse tillade mindre fravigelser af § 6, stk. 3, nr. 1-2, stk. 4, nr. 2, stk. 8 samt § 7, stk. 1.
Stk. 3 Miljøstyrelsen udbetaler for Naturskaderådet oprydningstilskuddet samtidig med gentilplantningstilskuddet på baggrund af indberettet gentilplantning.
Stk. 4 Udbetaling af tilskud kan højst ske en gang pr. kalenderår.
Stk. 5 Udbetaling af tilskud sker til ansøgers NemKonto.
Indberetninger om gennemførelse af foranstaltninger, hvortil der ydes tilskud efter denne bekendtgørelse, sendes til Miljøstyrelsen inden for en frist, der fastsættes af Naturskaderådet. Sidste indberetning om gentilplantning skal ske senest 3 år efter tilsagnets dato, dog 5 år, hvis tilskudsarealet samlet overstiger 100 ha.
Stk. 2 Tilsagn om endnu ikke udbetalte tilskud bortfalder, hvis fristen for indberetning ikke overholdes.
Stk. 3 Naturskaderådet kan i særlige tilfælde dispensere fra de fastsatte frister for indberetninger.
Naturskaderådet udgiver en vejledning om tilskudsordningen.