Kapitel 2 Tilslutning som offentlige afsendere i Digital Post
Bestemmelserne i kapitel 2 finder anvendelse på offentlige myndigheder mv., der kan anvende Digital Post som offentlige afsendere, jf. § 7 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere.
Offentlige myndigheder mv., der kan anvende Digital Post til kommunikation med fysiske personer og med juridiske enheder med CVR-nummer, er følgende:
-
1) Staten, regionerne og kommunerne.
-
2) Øvrige juridiske enheder, der henregnes til den offentlige forvaltning, eller som er omfattet af forvaltningsloven eller lov om offentlighed i forvaltningen.
-
3) Selvejende institutioner mv., der ikke er omfattet af nr. 4, hvis disse institutioners driftsbudget er optaget på bevillingslov.
-
4) Selvejende institutioner, som en kommune eller region har indgået driftsoverenskomst med.
-
5) Institutioner, foreninger, fonde mv.,
-
a) hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov, eller
-
b) som modtager kapitaltilskud, tilskud, lån, garanti, eller anden støtte fra staten, eller en institution mv., som er omfattet af litra a, såfremt kapitaltilskuddet mv. har væsentlig betydning for modtageren.
-
Stk. 2 Finansministeren kan efter forhandling med Folketingets formand, Folketingets Ombudsmand og rigsrevisor bestemme, at Folketinget og institutioner under Folketinget kan anvende Digital Post.
Digitaliseringsstyrelsen træffer afgørelse om, hvilke offentlige myndigheder mv. der omfattes af § 4.
Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsen offentliggør på sin hjemmeside, hvilke offentlige myndigheder mv., der er omfattet af kontrakten om Digital Post. De nævnte myndigheder mv. skal desuden være omfattet af § 4.