Bekendtgørelse om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler Kapitel 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1599 af 12. december 2023

Kapitel 2 Indberetning af tilgodehavende feriemidler
§ 3

Tilgodehavende feriemidler, der er optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020, indberettes efter lovens § 3, til fonden på følgende vis:

  • 1) For lønmodtagere, der har tilgodehavende feriemidler optjent efter § 23, stk. 1, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober 2019, og som er i fortsat ansættelse hos arbejdsgiveren pr. 1. september 2020, indberetter arbejdsgiver til fonden.

  • 2) For lønmodtagere, der har tilgodehavende feriemidler optjent efter § 23, stk. 5 og 6, og §§ 24 og 25 i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober 2019, indberetter arbejdsgiver efter § 3, nr. 9, i lov om et indkomstregister til FerieKonto eller Feriepengeinfo.

  • 3) For lønmodtagere, der har tilgodehavende feriemidler, der er omfattet af lovens § 3, stk. 6, indberetter Lønmodtagernes Garantifond til fonden.

Stk. 2 Tilgodehavende feriemidler efter stk. 1 indberettes til indkomstregistret.

Stk. 3 Arbejdsgivere, der ikke kan indberette tilgodehavende feriemidler til indkomstregisteret efter stk. 2, skal foretage indberetning til fonden på en blanket. Blanketten kan hentes på Virk.dk eller rekvireres hos fonden.

Stk. 4 Fonden tildeler et administrativt personnummer til lønmodtagere, der ikke har et dansk personnummer, ved indberetning af tilgodehavende feriemidler, jf. § 1, stk. 4, i bekendtgørelse om folkeregistrering nr. 862 af 13. juni 2023. Arbejdsgiver og lønmodtager skal anvende det tildelte administrative personnummer ved henvendelse til fonden. Fonden orienterer arbejdsgiver og lønmodtager om det tildelte administrative personnummer.

§ 4

Arbejdsgiver kan korrigere en indberetning af tilgodehavende feriemidler efter fonden har foretaget underretning og høring, jf. lovens § 4, stk. 1 og 2. Korrigering af en indberetning kan foretages, når der er dokumentation for, at:

  • 1) lønmodtager og arbejdsgiver er enige om en anden opgørelse af de tilgodehavende feriemidler, eller

  • 2) der foreligger dom eller afgørelse.

Stk. 2 Fonden underretter lønmodtageren om korrigerede indberetninger efter stk. 1, dog ikke når indberetning medfører en ændring af indberettede tilgodehavende feriemidler på mindre end 10 kr. eller en nedsættelse af antal indberettede feriedage på mindre end 1 feriedag.

Stk. 3 Lønmodtager skal erklære sig enig i korrigerede indberetninger, når den korrigerende indberetning modtages ved arbejdsgivers indberetning efter § 3. Fonden kan fastsætte en frist for lønmodtagers afgivelse af erklæring.

Stk. 4 Fonden underretter arbejdsgiver om indberetninger, som lønmodtager ikke har godkendt, jf. stk. 3.

Stk. 5 Fonden registrerer først korrigering af indberettede feriemidler, der vedrører forhold beskrevet i stk. 3, når lønmodtager har erklæret at være enig i den korrigerede opgørelse, jf. stk. 3.

§ 5

Ved arbejdsgivers indsigelse mod indberetning af tilgodehavende feriemidler, jf. lovens § 3, stk. 1, 2. pkt., eller ved lønmodtagers orientering af fonden, jf. lovens § 4, stk. 3, eller når den korrigerende indberetning ikke modtages ved arbejdsgivers indberetning efter § 3, kan fonden fastsætte krav til form og indhold af dokumentationen for, at der er opnået enighed om opgørelsen af de tilgodehavende feriemidler, eller at der foreligger en dom eller afgørelse.

Stk. 2 Fonden skal modtage indberetning eller henvendelse efter stk. 1 inden for en frist på 4 måneder fra det tidspunkt, hvor dommen eller afgørelsen foreligger, eller fra det tidspunkt, hvor der er opnået enighed om opgørelsen af de tilgodehavende feriemidler. Fonden afviser indberetninger, der modtages efter fristens udløb.

Stk. 3 Fonden kan fastsætte en frist for arbejdsgivers eller lønmodtagers indsendelse af dokumentation efter stk. 1.

Stk. 4 Arbejdsgivers eller lønmodtagers indsigelse efter lovens § 3, stk. 1, 2. pkt., og § 4, stk. 3, skal indgives senest den 30. juni 2025, jf. dog stk. 5. Når indberetning eller orientering efter stk. 1 eller § 3 modtages i fonden efter 30. juni 2025, kan fonden fastsætte krav til dokumentation for, at der er gjort indsigelse senest den 30. juni 2025.

Stk. 5 Når der er sket førtidig udbetaling efter lovens § 17 a, stk. 1 eller 3, der har medført, at lønmodtager ikke længere har tilgodehavende feriemidler i fonden, kan arbejdsgiver efter den 28. februar 2022 ikke foretage indberetning, der reducerer indberettede tilgodehavende feriemidler. Stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse.

§ 6

Det påhviler arbejdsgiver at tilbagekalde en indberetning fra indkomstregistret, når indberetningen som nævnt i § 4, stk. 4, ikke er godkendt af lønmodtager.