Bekendtgørelse om gasser til medicinsk brug § 20

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1318 af 27. november 2007,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 847 af 19. august 2008 og bekendtgørelse nr. 2452 af 14. december 2021

§ 20

En bestillingsseddel på en gas til medicinsk brug til mennesker, skal udformes i overensstemmelse med modellen i bilag 1. Bestillingssedlen skal være tydeligt affattet og indeholde følgende oplysninger:

  • 1) dato for udstedelse,

  • 2) den ordinerende læges eller tandlæges håndskrevne underskrift, jf. dog stk. 4,

  • 3) påtrykte eller påstemplede oplysninger om den ordinerende læges eller tandlæges navn, adresse og telefonnummer,

  • 4) den ordinerende læges eller tandlæges ydernummer eller for lægens vedkommende: sygehusafdelingskode,

  • 5) den ordinerende læges eller tandlæges autorisations-ID,

  • 6) navnet på den ordinerede gas, styrke og mængde,

  • 7) navn, adresse og CPR-nr. på den person gassen ordineres til, og

  • 8) indikation, dosering og eventuelt relevant anvendelsesmåde.

Stk. 2 En bestillingsseddel på en gas til medicinsk brug til den ordinerende læges eller tandlæges eget brug, skal indeholde påtegningen: »Til eget brug«. Bestillingssedlen skal desuden indeholde de oplysninger, der fremgår af stk. 1, nr. 1-6.

Stk. 3 En bestillingsseddel på en gas til medicinsk brug til brug i den ordinerende læges eller tandlæges praksis, skal indeholde påtegningen: »Til brug i praksis«. Bestillingssedlen skal desuden indeholde de oplysninger, der fremgår af stk. 1, nr. 1-6.

Stk. 4 Den ordinerende læges eller tandlæges håndskrevne underskrift kan undlades på elektroniske bestillingssedler.