Kapitel 6 Årsrapport og oplysningskrav m.v.
Et privat tvistløsningsorgan skal udarbejde en årsrapport om aktiviteterne i det forløbne år og administrationen i øvrigt. Årsrapporten skal indeholde oplysninger om
-
1) antallet af modtagne klager og typen af tvister klagerne har vedrørt,
-
2) den procentvise andel af sager, der er indstillet, inden der er nået et resultat,
-
3) den gennemsnitlige sagsbehandlingstid,
-
4) systematiske eller væsentlige problemer, der forekommer hyppigt og fører til tvister mellem forbrugere og erhvervsdrivende. Sådanne oplysninger kan være ledsaget af anbefalinger til, hvordan sådanne problemer kan undgås eller løses,
-
5) antal afviste klager, herunder den procentvise andel af afviste klager i forhold til hver af de afvisningsmuligheder, som tvistløsningsorganet har fået godkendt,
-
6) andelen af sager, hvor forbrugeren har fået medhold,
-
7) i hvilket omfang afgørelser efterleves, hvis dette vides, og
-
8) oplysning om eventuel deltagelse i netværk, som samarbejder om grænseoverskridende tvister, og en vurdering af effektiviteten af dette.
Stk. 2 Tvistløsningsorganet afrapporterer årligt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Tvistløsningsorganet skal oprette og ajourføre en hjemmeside. Hjemmesiden skal på en klar og lettilgængelig måde indeholde følgende oplysninger, der tillige skal gives på varigt medie på forespørgsel, om
-
1) proceduren for tvistløsningen,
-
2) navn på tvistløsningsorganet, postadresse og email-adresse,
-
3) at tvistløsningsorganet er opført på en liste i overensstemmelse med lovens § 4, stk. 3, og artikel 20 i ATB-direktivet,
-
4) de fysiske personer, der er ansvarlige for tvistløsningen, hvordan de er udpeget og for hvor lang tid,
-
5) eventuelt medlemskab af ATB-instanser, der letter grænseoverskridende tvistbilæggelse,
-
6) de former for tvister, som tvistløsningsorganet kan behandle herunder eventuelle værdigrænser,
-
7) de procedureregler, der gælder for bilæggelse af en tvist, og de kriterier, på grundlag af hvilke tvistløsningsorganet kan afvise at behandle en klage,
-
8) de sprog, på hvilke en klage kan indgives, og hvorpå behandlingen foregår,
-
9) eventuelle omkostninger til betaling af sagens behandling, som parterne skal dække,
-
10) tvistløsningens gennemsnitlige varighed,
-
11) retsvirkningen af tvistløsningens resultat, herunder i hvilket omfang, det kan tvangsfuldbyrdes,
-
12) årsrapporter om tvistløsningsorganets virksomhed, og
-
13) udvalgte afgørelser.
Stk. 2 Ved offentliggørelse af afgørelser m.v. skal klagers navn anonymiseres. Offentliggørelse skal ske i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Det skal være muligt på tvistløsningsorganets hjemmeside at finde oplysninger om de erhvervsdrivende, som ikke efterlever tvistløsningsorganets afgørelser.
Enhver kan ved henvendelse til tvistløsningsorganets sekretariat forlange at blive gjort bekendt med tvistløsningsorganets afgørelser, hvis disse kan identificeres. Navne på forbrugerne skal anonymiseres. Videregivelse af oplysninger skal ske i overensstemmelse med persondatalovens regler. Sekretariatet kan enten ved fotokopi eller elektronisk fremsende kopi af afgørelser. Sekretariatet kan til dækning af omkostningerne fastsætte et gebyr for udlevering af fotokopier.