Bekendtgørelse om godkendelse af private tvistløsningsorganer Kapitel 6

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1151 af 30. september 2015

Kapitel 6 Årsrapport og oplysningskrav m.v.
§ 37

Et privat tvistløsningsorgan skal udarbejde en årsrapport om aktiviteterne i det forløbne år og administrationen i øvrigt. Årsrapporten skal indeholde oplysninger om

  • 1) antallet af modtagne klager og typen af tvister klagerne har vedrørt,

  • 2) den procentvise andel af sager, der er indstillet, inden der er nået et resultat,

  • 3) den gennemsnitlige sagsbehandlingstid,

  • 4) systematiske eller væsentlige problemer, der forekommer hyppigt og fører til tvister mellem forbrugere og erhvervsdrivende. Sådanne oplysninger kan være ledsaget af anbefalinger til, hvordan sådanne problemer kan undgås eller løses,

  • 5) antal afviste klager, herunder den procentvise andel af afviste klager i forhold til hver af de afvisningsmuligheder, som tvistløsningsorganet har fået godkendt,

  • 6) andelen af sager, hvor forbrugeren har fået medhold,

  • 7) i hvilket omfang afgørelser efterleves, hvis dette vides, og

  • 8) oplysning om eventuel deltagelse i netværk, som samarbejder om grænseoverskridende tvister, og en vurdering af effektiviteten af dette.

Stk. 2 Tvistløsningsorganet afrapporterer årligt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Oplysningspligt
§ 38

Tvistløsningsorganet skal oprette og ajourføre en hjemmeside. Hjemmesiden skal på en klar og lettilgængelig måde indeholde følgende oplysninger, der tillige skal gives på varigt medie på forespørgsel, om

  • 1) proceduren for tvistløsningen,

  • 2) navn på tvistløsningsorganet, postadresse og email-adresse,

  • 3) at tvistløsningsorganet er opført på en liste i overensstemmelse med lovens § 4, stk. 3, og artikel 20 i ATB-direktivet,

  • 4) de fysiske personer, der er ansvarlige for tvistløsningen, hvordan de er udpeget og for hvor lang tid,

  • 5) eventuelt medlemskab af ATB-instanser, der letter grænseoverskridende tvistbilæggelse,

  • 6) de former for tvister, som tvistløsningsorganet kan behandle herunder eventuelle værdigrænser,

  • 7) de procedureregler, der gælder for bilæggelse af en tvist, og de kriterier, på grundlag af hvilke tvistløsningsorganet kan afvise at behandle en klage,

  • 8) de sprog, på hvilke en klage kan indgives, og hvorpå behandlingen foregår,

  • 9) eventuelle omkostninger til betaling af sagens behandling, som parterne skal dække,

  • 10) tvistløsningens gennemsnitlige varighed,

  • 11) retsvirkningen af tvistløsningens resultat, herunder i hvilket omfang, det kan tvangsfuldbyrdes,

  • 12) årsrapporter om tvistløsningsorganets virksomhed, og

  • 13) udvalgte afgørelser.

Stk. 2 Ved offentliggørelse af afgørelser m.v. skal klagers navn anonymiseres. Offentliggørelse skal ske i overensstemmelse med persondatalovens regler.

§ 39

Det skal være muligt på tvistløsningsorganets hjemmeside at finde oplysninger om de erhvervsdrivende, som ikke efterlever tvistløsningsorganets afgørelser.

§ 40

Enhver kan ved henvendelse til tvistløsningsorganets sekretariat forlange at blive gjort bekendt med tvistløsningsorganets afgørelser, hvis disse kan identificeres. Navne på forbrugerne skal anonymiseres. Videregivelse af oplysninger skal ske i overensstemmelse med persondatalovens regler. Sekretariatet kan enten ved fotokopi eller elektronisk fremsende kopi af afgørelser. Sekretariatet kan til dækning af omkostningerne fastsætte et gebyr for udlevering af fotokopier.