Kapitel 7 Gennemførelse af syn og omsyn
Synsvirksomheden kontrollerer, om køretøjet er i forskriftsmæssig stand, jf. § 3, stk. 1, og køretøjets identitet.
Stk. 2 Et køretøj, der skal (om)synes, skal være i en sådan stand, herunder rengjort, at synet kan gennemføres uden vanskelighed.
Stk. 3 Et påhængskøretøj skal altid fremstilles tilkoblet et egnet trækkende køretøj, selv om det kun er påhængskøretøjet, der skal (om)synes.
Stk. 4 Køretøjet kan kræves adskilt eller belæsset, hvis dette er nødvendigt af hensyn til (om)synets gennemførelse eller for bedømmelsen af køretøjets egenskaber. Syn udføres ved hjælp af eksisterende teknikker og udstyr og for periodiske syn uden brug af værktøj til at afmontere eller fjerne nogen del af køretøjet. For hvert kontrolpunkt indeholder bilag 1 en liste over mulige mangler og deres alvorsgrad.
Stk. 5 De mangler, der konstateres under et periodisk syn, klassificeres i en af følgende grupper:
-
1) Mindre mangler, som ikke har væsentlig indflydelse på køretøjets sikkerhed eller indvirkning på miljøet, og andre mindre uoverensstemmelser.
-
2) Væsentlige mangler, som kan påvirke køretøjets sikkerhed eller have indvirkning på miljøet eller udsætte andre trafikanter for risiko, og andre mere alvorlige uoverensstemmelser.
-
3) Farlige mangler, som udgør en direkte og umiddelbar risiko for trafiksikkerheden eller har indvirkning på miljøet, som berettiger et forbud mod anvendelse af køretøjet på offentlige veje.
Stk. 6 Under synet skal der som hovedregel foretages en prøvekørsel, hvor køretøjet føres af synsvirksomhedens personale. Fremstilleren kan deltage i prøvekørslen. Ved prøvekørsel med køretøj, der er registreret til transport af farligt gods, kan det kræves, at fremstilleren deltager i prøvekørslen.
Stk. 7 Hvis køretøjet er eller tidligere har været registreret her i landet, skal synsvirksomheden kontrollere, at det fremstillede køretøj er identisk med det senest registrerede. Hvis køretøjet er ombygget, skal det kontrolleres, om der herved er foretaget sådanne ændringer af køretøjet, at der indtræder registreringsafgiftspligt. Hvis dette er tilfældet, eller der er tvivl herom, skal køretøjet henvises til Motorstyrelsen. Hvis køretøjet godkendes, før Motorstyrelsen har truffet afgørelse, skal dette indberettes til Motorstyrelsen.
Stk. 8 Ved syn af en brugt lastbil eller en brugt personbil til flere end 9 personer (bus), som skal være forsynet med hastighedsbegrænser, jf. bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, og som ikke er synet og godkendt inden for de seneste 6 måneder, skal synsvirksomheden kontrollere hastighedsbegrænserens funktion,
-
1) enten ved at modtage dokumentation for, at hastighedsbegrænseren er kontrolleret inden for 6 måneder før synsdatoen i form af en af Færdselsstyrelsen godkendt attest udstedt af et værksted, der er autoriseret til at installere, justere og plombere hastighedsbegrænsere, eller
-
2) ved at afprøve hastighedsbegrænseren ved hjælp af et prøveapparat, der aflæser takografens konstant og simulerer hastighedssignal.
Stk. 9 Hvis køretøjet er indført brugt fra udlandet, og der er dokumentation for, at køretøjet er godkendt ved syn, jf. § 31, stk. 3, skal synsvirksomheden alene kontrollere, at køretøjets konstruktion og udstyr opfylder gældende bestemmelser, men ikke køretøjets vedligeholdelsesstand.
Stk. 10 Ved syn af et køretøj, der ikke tidligere har været registreret her i landet, eller som senest har været registreret efter de særlige regler om forsvarets eller redningsberedskabets køretøjer, skal synsvirksomheden til brug for identifikation af køretøjet
-
1) foretage en visuel inspektion af køretøjet, og
-
2) anvende en anordning for tilslutning til køretøjets elektroniske grænseflade, som f.eks. et OBD scanningsværktøj, hvis køretøjet er forsynet med et OBD-system, som muliggør udlæsning.
Stk. 11 Ved syn af et køretøj, der er eller tidligere har været registreret her i landet, skal synsvirksomheden til brug for identifikation af køretøjet
-
1) foretage en visuel inspektion af køretøjet, og
-
2) anvende en anordning for tilslutning til køretøjets elektroniske grænseflade, som f.eks. et OBD scanningsværktøj, hvis køretøjet er forsynet med OBD-system, som muliggør udlæsning.
Synsvirksomheden udsteder i forbindelse med syn, omsyn og genfremstilling en synsrapport, på hvilken ét af følgende synsresultater noteres:
-
1) Køretøjet er godkendt.
-
2) Køretøjet er betinget godkendt.
-
3) Køretøjet kan godkendes efter omsyn.
-
4) Køretøjet er ikke godkendt.
-
5) Ufuldstændigt syn.
Stk. 2 Synsresultatet »Køretøjet er betinget godkendt« må dog normalt ikke benyttes ved omsyn og genfremstilling.
Stk. 3 Synsresultatet »ufuldstændigt syn« anvendes, når et syn er påbegyndt, men ikke afsluttet. Synsresultatet indberettes til Færdselsstyrelsens synsdatabase, og der udstedes en synsrapport, når det er muligt, hvorpå der anføres »Ufuldstændigt syn«. Det ufuldstændige syn kan påklages til Færdselsstyrelsen, jf. § 75.
Stk. 4 Det skal fremgå af synsrapporten, om der er givet tilladelse til genfremstilling, om omsyn kun kan ske hos en synsvirksomhed, samt om der er stillet vilkår for kørsel eller er udstedt kørselsforbud. Hvis køretøjet er godkendt i henhold til § 34, stk. 9, skal dette anføres på synsrapporten.
Stk. 5 Alle konstaterede fejl ved køretøjet skal anføres i synsrapporten. Hvis køretøjet er i så dårlig stand, at en udtømmende opregning af samtlige konstaterede fejl vil være ekstraordinært tidskrævende, eller hvis en tilbundsgående undersøgelse vil kræve yderligere rengøring af køretøjet, skal dog kun de væsentligste og mest iøjnefaldende fejl anføres i synsrapporten. Synsrapporten skal i disse tilfælde indeholde oplysning om, at den ikke er udtømmende.
Stk. 6 Afgørelsen omsyn kan kun ske hos en synsvirksomhed« skal altid træffes for køretøjskategorier, der efter reglerne i § 28 kun kan omsynes hos en synsvirksomhed. Afgørelsen kan derudover kun træffes, hvis årsagen til, at køretøjet ikke kan godkendes, er
-
1) manglende dokumenter,
-
2) fejl, som medfører, at synet ikke kan gennemføres, eller
-
3) fejl vedrørende regler, hvis opfyldelse er en forudsætning for køretøjets godkendelse med ændret indretning og udstyr m.v. med ændret art og anvendelse eller til særlig transport, jf. §§ 21-23.
Stk. 7 Synsrapporten skal udleveres til fremstilleren af køretøjet straks efter (om)synet eller genfremstillingen.
Stk. 8 Oplysningerne i synsrapporten skal indberettes til Færdselsstyrelsen straks efter (om)synet eller genfremstillingen.
Stk. 9 Færdselsstyrelsen kan offentliggøre synsdata, herunder:
-
1) Køretøjets identifikationsnummer (VIN eller stelnummer).
-
2) Køretøjets nummerpladenummer (registreringsnummer).
-
3) Tid og sted for prøvningen.
-
4) Kilometertællerens stand på prøvningstidspunktet.
-
5) Resultatet af den tekniske kontrol.
Synsvirksomheden, der har udført et syn af et køretøj, udsteder en synsrapport for dette køretøj, som mindst angiver de standardiserede elementer fra de respektive harmoniserede EU- koder, der er fastsat i bilag 2.
Stk. 2 Et køretøj, med mangler i mere end én gruppe af de i § 34, stk. 5, anførte mangler, klassificeres i den gruppe, der svarer til den alvorligste mangel.
Stk. 3 I tilfælde af omregistrering af et køretøj, der allerede er registreret i en anden EU-medlemsstat, anerkendes en synsrapport udstedt af denne anden medlemsstat på samme måde, som hvis synsrapporten havde været udstedt af en godkendt dansk (om)synsvirksomhed, forudsat at synsrapporten stadig er gyldig med hensyn til kontrolhyppigheden efter danske regler.
Synsvirksomheden, der har foretaget et periodisk syn af et køretøj, som er registreret i Danmark, skal fremlægge en attest, såsom en påtegning i registreringsattesten, en selvklæbende mærkat, et certifikat eller anden lettilgængelig oplysning, for ethvert køretøj, som er godkendt ved periodisk syn. På attesten angives den dato, hvor det næste periodiske syn skal finde sted.
Er køretøjet ved synet behæftet med så væsentlige fejl, at det ikke straks kan godkendes betinget med påpegede fejl, kan synsvirksomheden tillade, at køretøjet inden for en frist på 33 kalenderdage (regnet fra og med synsdatoen) fremstilles til ét eller flere omsyn.
Stk. 2 Der kan dog ikke gives tilladelse til omsyn, hvis synsrapporten ikke er udtømmende, jf. § 35, stk. 5.
Stk. 3 Hvis et køretøj kan godkendes efter omsyn hos en (om)synsvirksomhed, indberettes dette til Motorstyrelsen.
Stk. 4 Fristen i stk. 1 kan dog aldrig blive længere end en evt. frist givet som påbud af Færdselsstyrelsen i forbindelse med manglende syn eller godkendelse eller om afmelding.
Er årsagen til, at køretøjet ikke kan godkendes, kun manglende dokumenter, hvis indhold ikke skal sammenholdes med køretøjets indretning og udstyr, kan synsvirksomheden tillade omsyn hos en synsvirksomhed inden for en frist på 33 kalenderdage (regnet fra og med synsdatoen), jf. § 38, stk. 1.
Stk. 2 Ved manglende godkendelse på grund af, at den aftagelige del af kuglekobling ikke er medtaget til syn, kan omsyn hos en (om)synsvirksomhed tillades, jf. stk. 1.
Ved omsyn kan fristen fastsat af synsvirksomheden, jf. § 38, stk. 1, og § 39, ikke forlænges.
Fremstilling til omsyn skal ske inden for fristen fastsat af synsvirksomheden ved det seneste (om)syn, jf. § 38, stk. 1, og § 39.
Stk. 2 Ved fremstilling til omsyn skal fremstilleren aflevere:
-
1) Synsrapporten fra det seneste (om)syn.
-
2) Eventuelle krævede dokumenter ifølge ovennævnte synsrapport.
Stk. 3 Ved genfremstilling kun som følge af manglende dokumenter, jf. § 39, stk. 1, skal køretøjet ikke medbringes.
Ved fremstilling til omsyn hos en omsynsvirksomhed skal alle de ved det seneste (om)syn konstaterede fejl ved køretøjet være udbedret. Indtil dette er tilfældet, kan omsynsvirksomheden ikke afslutte omsynet og godkende køretøjet. Afslutning af omsynet og godkendelse af køretøjet kan dog ikke ske efter fristen for fremstilling til omsyn, jf. § 41, stk. 1.
Et køretøj, der er betinget godkendt med påpegede fejl, må, indtil det er bragt i forskriftsmæssig stand, kun benyttes til den kørsel, der er nødvendig i forbindelse med køretøjets reparation.
Stk. 2 Det samme gælder et køretøj, som har tilladelse til omsyn efter § 38, stk. 1.
Stk. 3 Synsvirksomheden kan fastsætte vilkår for kørsel til reparation, og kørsel kan helt forbydes. Køretøjet må kun benyttes til kørsel i overensstemmelse med de fastsatte vilkår.