Kapitel 1 Ansøgning, sagsbehandling m.v.
Reglerne i denne bekendtgørelse anvendes for personer, der er tilkendt førtidspension, invaliditetsydelse og bistands- og plejetillæg, eller for hvem der er påbegyndt sag herom før 1. januar 2003.
Ansøgning om tillæg efter lovens § 16, § 17, stk. 2, § 18 og invaliditetsydelse, anses for indgivet den dato, den modtages i kommunen. Ansøgning om varmetillæg efter lovens § 17, stk. 1 og petroleumstillæg efter lovens § 17, stk. 3, anses for indgivet den dato, den modtages i udbetaling Danmark.
Stk. 2 En førtidspensionssag, jf. lovens § 14, anses for påbegyndt den dato, kommunen træffer beslutning om, at alle aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger, der kan forbedre erhvervsevnen, har været afprøvet, og erhvervsevnen ikke varigt kan forbedres, jf. lovens § 24, stk. 2.
Stk. 3 For personer med fast bopæl i udlandet anses en pensionssag for påbegyndt den dato, hvor ansøgning om pension indgives til Udbetaling Danmark eller til rette myndighed i bopælslandet.
Stk. 4 Når kommunalbestyrelsen tager en sag op til kontrol, anses kontrolsagen for rejst den dato, som er fastsat i en truffen afgørelse, eller hvor der træffes beslutning om at tage en sag op til kontrol.
Stk. 5 Kommunen skal angive tidspunktet for sagens påbegyndelse, jf. stk. 1-2 og 4, og meddele dette til borgeren. Dette gælder dog ikke ansøgninger om personligt tillæg efter lovens § 17 og helbredstillæg efter lovens § 18.
Stk. 6 Udbetaling Danmark skal angive den dato, Udbetaling Danmark har modtaget ansøgningen fra ansøgeren eller fra rette myndighed i bopælslandet, jf. stk. 3, og meddele denne til ansøgeren.
Udbetaling Danmark skal modtage oplysninger om ændringer i pensionistens bopælsregistrering i CPR efter CPR-loven, herunder oplysninger om flytninger til og fra pensionistens bopæl.
Stk. 2 Ved ændringer i pensionistens bopælsforhold, jf. stk. 1, skal Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen vurdere, om ændringen har betydning for beregningen af pensionistens sociale pension, som myndigheden er ansvarlig for.
Ved udbetaling af pension i udlandet skal Udbetaling Danmark med regelmæssige mellemrum kontrollere pågældendes adresse, og at pågældende er i live. Herudover skal Udbetaling Danmark med regelmæssige mellemrum kontrollere de pågældendes oplysninger om civilstand eller samlivsforhold, indtægts- og formueforhold samt om eventuel ægtefælles eller samlevers indtægt.
Stk. 2 Udbetaling Danmark kan forlange en attest fra pensionisten til bekræftelse af adressen og af, at pågældende er i live. Udbetaling Danmark kan forlange en erklæring med oplysning om pensionistens civilstand eller samlivsforhold, indtægts- og formueforhold samt om eventuel ægtefælles eller samlevers indtægt. Kontrollen efter stk. 1, 2. pkt., kan ske ved stikprøve blandt modtagere af pension i udlandet.
Ved flytning fra en kommune til en anden kommune her i landet, skal kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen sende sagens akter i kommunen til kommunalbestyrelsen i den nye kommune.
Ved flytning fra Danmark til Færøerne eller Grønland skal Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen, senest 1 måned efter anmodning, sende de nødvendige sagsakter til Færøernes eller Grønlands socialforvaltning.
Når kommunalbestyrelsen eller Udbetaling Danmark bliver bekendt med, at pensionisten flytter til Færøerne eller Grønland, skal kommunalbestyrelsen eller Udbetaling Danmark tage kontakt til socialforvaltningen på Færøerne eller i Grønland og henlede opmærksomheden på at få påbegyndt en sag om overgang til førtidspension eller folkepension på Færøerne eller i Grønland.
Ved flytning fra Danmark til udlandet skal kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen sende sagens akter i sager, som hører under det kommunale myndighedsområde, jf. lovens § 52 b, stk. 3, til Udbetaling Danmark. Ved flytning fra udlandet til Danmark sender Udbetaling Danmark akter i sager, som på grund af flytningen hører under det kommunale myndighedsområde, jf. lovens § 52 b, stk. 3, til kommunalbestyrelsen.
Ved flytning fra Færøerne til Danmark, anmoder kommunalbestyrelsen om de nødvendige sagsakter fra Færøernes socialforvaltning på dansk, for personer, der er tilkendt førtidspension m.v., jf. §§ 53-55, før den 1. januar 2003 på Færøerne. Kommunalbestyrelsen videregiver relevante sagsakter til Udbetaling Danmark.
Stk. 2 Relevante sagsakter, jf. stk. 1 er:
-
1) Navn.
-
2) Statsborgerskab.
-
3) CPR-nummer.
-
4) Oplysninger om bopælstid i riget i optjeningsperioden.
-
5) Oplysninger om bopælstid i andre EU/EØS-lande eller Schweiz.
-
6) Afgørelsen om førtidspension.