Følgende myndigheder, virksomheder, foreninger mv., der udfører aktiviteter omfattet af beredskabsloven, hvor der oppebæres statsligt tilskud efter beredskabslovens § 51 a, skal indhente børneattest, jf. § 1, for personer, der skal fungere som ledere, instruktører eller formidlere, herunder for frivillige og personer i praktik, såfremt der er tale om fast tilknytning, i følgende situationer:
-
1) Kommunalbestyrelsen i forbindelse med ansættelse eller beskæftigelse af personer i ungdomsbrandkorps, der er etableret af kommunen, og som udfører aktiviteter omfattet af beredskabsloven, hvor der oppebæres statsligt tilskud efter beredskabslovens § 51 a.
-
2) Virksomheder, foreninger mv. i forbindelse med ansættelse eller beskæftigelse af personer i ungdomsbrandkorps, der har indgået en samarbejdsaftale med kommunen, og som udfører aktiviteter omfattet af beredskabsloven, hvor der oppebæres statsligt tilskud efter beredskabslovens § 51 a.
Stk. 2 Ved fast tilknytning efter stk. 1 forstås, at det fra ansættelsens eller beskæftigelsens begyndelse er hensigten, at personens tilknytning til myndigheden, virksomheden, foreningen mv. skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter. I disse tilfælde skal børneattest være indhentet, inden personen tiltræder som ansat eller beskæftiget.
Stk. 3 Børneattest skal dog under alle omstændigheder indhentes senest 3 uger efter det tidspunkt, hvor en person som led i ansættelsen eller beskæftigelsen i mere end 3 måneder og inden for dette tidsrum i mindst 3 tilfælde eller i en sammenhængende periode af mere end 1 uges varighed har haft direkte kontakt med børn under 15 år, forudsat at personen fortsat skal være tilknyttet myndigheden, virksomheden, foreningen mv.
Stk. 4 De i stk. 1 nævnte myndigheder, virksomheder, foreninger m.v. skal ikke på ny indhente børneattest for en person, hvis vedkommende overgår til anden ansættelse eller beskæftigelse inden for samme myndighed, virksomhed, forening m.v., hvor der allerede er indhentet børneattest.