Kapitel 2 Informationspligt
Selskaber omfattet af § 1 skal i forbindelse med erhvervsmæssigt salg af pantebreve i fast ejendom give visse oplysninger om pantebrevet til køber.
Stk. 2 Oplysningerne skal gives til køber inden der indgås en aftale om handel med pantebrevet. Oplysninger efter § 3 skal gives til køber på papir eller et andet varigt medium.
Ved salg af pantebreve i fast ejendom skal køber modtage oplysninger om pantebrevet og de omstændigheder, hvorunder det er udstedt. Der skal som minimum gives følgende oplysninger:
-
1) Oplysning om pantebrevet er udstedt i forbindelse med mageskifte, almindelig fri handel, som lånepantebrev og/eller ved arv eller gave.
-
2) Oplysning om pantebrevet er nyudstedt eller udstedt tidligere og efterfølgende videresolgt.
-
3) Hvis pantebrevet er videresolgt skal tidspunktet for overdragelserne oplyses.
-
4) Oplysning om alle handler med ejendommen de seneste 3 år og købesummen ved hver handel.
-
5) Dokumentation for sælgers adkomst til pantebrevet.
-
6) Hvilken type ejendom pantebrevet er tinglyst i, herunder om det er en beboelsesejendom, udlejningsejendom, erhvervsejendom eller andre former for ejendom.
-
7) Ejendommens seneste offentlige vurdering og hvis den foreligger, også ejendommens markedsværdi på tidspunktet for overdragelse af pantebrevet vurderet af en ejendomsformidler jf. lov om omsætning af fast ejendom § 8. Ejendomsformidlerens CVR-nr. og vurderingstemaet skal tillige oplyses. Vurderingen må ikke være foretaget mere end 6 mdr. før overdragelse af pantebrevet.
-
8) Oplysning om pantebrevets prioritetsstilling, samt oplysning om eventuelt efterstillede prioriteter og eventuelle servitutter, der har indflydelse på pantets værdi.
Stk. 2 Oplysninger efter stk. 1 kan gives ved at udfylde skemaet i bilag 1.