Bekendtgørelse om kommunernes medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse og befordringsgodtgørelse til de forsikrede ledige Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1513 af 23. december 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2015

Kapitel 3 Kommunens bidrag til a-dagpenge
§ 7

Kommunen skal bidrage til finansieringen af a-dagpenge udbetalt efter §§ 52 a og 52 e samt § 55, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Stk. 2 Bidraget efter stk. 1 er:

Stk. 3 Bidraget beregnes af udbetalte a-dagpenge før skat, men efter fradrag for ATP-bidrag.

Stk. 4 Ved opgørelsen af a-dagpengene og aktiveringsindsatsen for en konkret uge kan der ikke medtages timer i en uge til aktivering efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med mindre der samtidig er afholdt en a-dagpengeudgift, og antallet af timer i aktivering efter kapitel 10 og 11 i en konkret uge må ikke overstige det samlede timetal, som a-dagpengeudgiften er baseret på for den pågældende uge.

Stk. 5 Kommunerne skal ikke bidrage til finansieringen af a-dagpenge under den lediges første 14 dages sygdom, jf. 82 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Karensperioder
§ 8

Kommunen skal ikke bidrage til udgifterne til a-dagpenge, jf. § 7 der er udbetalt for de sammenlagt første 4 uger efter et medlems indplacering i en a-dagpengeperiode, jf. §§ 53 og 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Stk. 2 Karensperioden efter stk. 1 opgøres på grundlag af uger, hvori der er udbetalt a-dagpenge.

Kommunens bidrag til midlertidig arbejdsmarkedsydelse
§ 9

Kommunen skal bidrage til finansieringen af midlertidig arbejdsmarkedsydelse udbetalt efter § 52 j i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Stk. 2 Bidraget efter stk. 1 er:

  • 1) 50 pct. af udgifterne til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, når den ledige deltager i tilbud om nytteindsats og virksomhedspraktik efter § 75 m og uddannelse efter §§ 75 p og q i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

  • 2) 70 pct. af udgifterne til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, når den ledige ikke deltager i tilbud.

  • 3) 70 pct. af udgifterne til midlertidig arbejdsmarkedsydelse for de timer, hvor tilbud efter § 75 v i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke påbegyndes rettidigt eller ikke har det forskrevne omfang og varighed.

Stk. 3 Bidraget beregnes af udbetalt midlertidig arbejdsmarkedsydelse før skat, men efter fradrag for ATP-bidrag.

Stk. 4 Ved opgørelsen af midlertidig arbejdsmarkedsydelse og aktiveringsindsatsen for en konkret uge gælder, at der ikke kan medtages timer i en uge til aktivering efter kapitel 13 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med mindre der samtidig er afholdt udgift til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, og at antallet af timer i aktivering efter kapitel 13 d i en konkret uge må ikke overstige det samlede timetal, som udgiften til midlertidig arbejdsmarkedsydelse er baseret på for den pågældende uge.

Stk. 5 Kommunerne skal ikke bidrage til finansieringen af midlertidig arbejdsmarkedsydelse under den lediges første 14 dages sygdom, jf. 52 o, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Kommunens bidrag til befordringsgodtgørelse
§ 10

Kommunen skal bidrage til finansieringen af udgifterne til befordringsgodtgørelse, der udbetales efter § 75 t og § 82 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat i kapitel 11 i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2 Bidraget efter stk. 1 udgør 50 pct. af statens udgifter til befordringsgodtgørelse.

Stk. 3 Bidraget beregnes af statens udgifter til befordringsgodtgørelse opgjort før skat.