Den enkelte kommune har ansvaret for, at bidraget for den ledige, der har ophold i kommunen i en given a-dagpengeuge, beregnes og opgøres. Det sker på baggrund af oplysninger fra kommunen og a-kasserne.
Stk. 2 Kommunen har ansvaret for, at data om aktiveringsforløb og fritagelser, som skal indgå i grundlaget for beregningen af bidraget, er afstemt med data i kommunens sags- og økonomisystemer.
Stk. 3 Kommunen er videre ansvarlig for at indberette bidragets størrelse og beregning til staten og for løbende at korrigere opgørelsen for fejl og reguleringer.
Stk. 4 Kommunen skal kunne dokumentere regnskabsmaterialet, herunder beregningsgrundlag på individniveau og de relevante data og opgørelser, som er nødvendige for sags- og økonomirevisionen og økonomistyringen i stat og kommune.
Stk. 5 Kommunen skal opbevare regnskabsmateriale, herunder beregningsgrundlag på individniveau og de relevante data og opgørelser i overensstemmelse med Økonomi- og Indenrigsministeriets ”Budget og regnskabssystem for kommuner”. Kommunen skal dog opbevare regnskabsmaterialet mindst 156 uger efter den a-dagpengeuge, hvor udbetalingen af a-dagpenge, befordringsgodtgørelse, uddannelsesydelse eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse fandt sted.
Stk. 6 Inden kommunen skifter databehandler, har kommunen pligt til at sikre, at den nye databehandler får adgang til det fornødne datagrundlag, jf. § 23 a, for at foretage en fortsat korrekt beregning, herunder efterregulering, af medfinansieringsbeløbet.