Kapitel 4 Betingelser for at modtage kompensation
Ansøgning om udbetaling af kompensation indsendes til Erhvervsstyrelsen via en digital løsning (blanket), som tilgås via virk.dk, senest den 31. oktober 2021.
Stk. 2 Blanketten vedlægges dokumentation som foreskrevet i § 11.
Stk. 3 Arrangører af flere arrangementer, der søges kompenseret efter denne bekendtgørelse, kan ansøge om et, flere eller alle arrangementer i en ansøgning, jf. dog § 12, stk. 1.
Arrangøren skal på forlangende i ansøgningsblanketten, jf. § 10, stk. 1, eller på forespørgsel fra Erhvervsstyrelsen indsende dokumentation for bl.a. følgende:
-
1) at arrangementet, der er blevet aflyst, udskudt eller væsentligt ændret, skulle have været afholdt i Danmark i perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 31. august 2021,
-
2) arrangementets forventede deltagerantal, jf. § 5, nr. 2,
-
3) at arrangementet har været dokumenterbart planlagt inden arrangementets afholdelse og senest den 6. april 2020, eller at arrangementet er en fast tilbagevende begivenhed, som er dokumenterbart planlagt til afholdelse i kompensationsperioden, jf. §1, stk. 2,
-
4) at arrangørens tab ikke kan kompenseres via arrangørens egen forsikring,
-
5) at de medregnede direkte udgifter er afholdt, eller at arrangøren er forpligtet til at afholde dem, og at udgifterne vedrører og ville være finansieret af indtægter fra det pågældende arrangement,
-
6) at de medregnede indirekte udgifter er opgjort som en begrundet andel baseret på almindelige forholdsmæssige fordelingsnøgler. Ved vurdering af den forholdsmæssige andel skal det bl.a. tages med i betragtning, om det – f.eks. ved sammenligning med tidligere lignende arrangementer – er sandsynliggjort, at indtægten ved arrangementet ville have finansieret de udgifter, som medregnes,
-
7) den aftaleretlige forpligtelse til betaling af eventuelt honorar til kunstnere, som arrangøren søger kompensation for,
-
8) at billetter mv. solgt i forsalg, som arrangøren søger kompensation for, er refunderet, eller at der består en aftaleretlig forpligtelse til at foretage refusionen, og
-
9) at arrangøren inden køb af ydelser eller produkter med en samlet kontraktsum på over 50.000 kr. har indhentet flere tilbud, når der har været pligt hertil jf. § 8, stk. 1, nr. 2.
Stk. 2 Ansøger skal i ansøgningen under strafansvar, jf. § 19, på tro og love erklære, at de afgivne oplysninger efter stk. 1 og 2 er korrekte. Erklæringen kan tilgås via den digitale løsning på virksomhedsguiden.dk.
Stk. 3 Ansøger skal i ansøgningen under strafansvar, jf. § 19, på tro og love endvidere erklære, at arrangøren for indkomståret 2021 har betalt eller vil betale den skat, som denne er forpligtet til i henhold til gældende internationale aftaler og nationale regler, jf. § 6, stk. 4, og at ejerskabsstrukturen ikke er blevet tilrettelagt med opfyldelse af betingelsen i § 6, stk. 4, jf. § 6, stk. 5, som hovedformål eller et af hovedformålene.
Ansøgninger om kompensation, der overstiger 500.000 kr. for samme arrangør, skal ledsages af en erklæring, udarbejdet af en uafhængig, godkendt revisor. Dette gælder også såfremt flere ansøgninger fra samme arrangør tilsammen overstiger 500.000 kr.
Stk. 2 Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere retningslinjer for revisors arbejde, jf. stk. 1.
Stk. 3 Den, der afgiver en erklæring efter stk. 1, skal i erklæringen bekræfte at være uafhængig af arrangøren.
Stk. 4 Der kan ydes godtgørelse for rimelige og dokumenterbare udgifter op til 30.000 kr. til udarbejdelse af en erklæring efter stk. 1.
Ansøgninger om kompensation på 500.000 kr. og derunder for samme arrangører skal ledsages af en tro- og love-erklæring fra arrangørernes ledelse, som tilgås via den digitale løsning på virk.dk, jf. § 10, stk. 1.
Erhvervsstyrelsen kan til brug for behandlingen af ansøgninger indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder samt relevante offentlige registre mv., jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 2 Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen af § 6, stk. 4 og 5, vedrørende skatteforhold, udbede sig den fornødne dokumentation.
Stk. 3 Erhvervsstyrelsen kan udtage ansøgninger af særlig karakter, herunder hvor der ansøges om et højt kompensationsbeløb i forhold til ansøgers størrelse og omsætning, og ansøgninger, hvor der vurderes at være en særlig risiko for, at ansøger ikke er berettiget til den ansøgte kompensation, eksempelvis ved atypiske forhold omkring kompensationsgrundlaget, til udvidet sagsbehandling.
Stk. 4 Erhvervsstyrelsen kan pålægge enhver, der i medfør af stk. 3, udtages til udvidet sagsbehandling, at udlevere supplerende oplysninger og dokumentation til brug for afgørelsen.
Stk. 5 Erhvervsstyrelsen kan i særlige tilfælde, herunder i særligt komplicerede sager eller hvor der i øvrigt er særligt behov for kvalitetssikring af dokumentationen, pålægge ansøgere, der i medfør af stk. 3, udtages til udvidet sagsbehandling, at anvende bistand fra en uafhængig, godkendt revisor.
Stk. 6 Erhvervsstyrelsen fastsætter i forbindelse med indhentelse af oplysninger efter stk. 4 og 5 en frist for indsendelse af oplysningerne.
Stk. 7 Der kan alene udbetales kompensation, når kompensationsgrundlaget er dokumenteret i fornødent omfang og inden for den af Erhvervsstyrelsen fastsatte frist, jf. stk. 6.
Udbetaling af kompensation vil ske direkte til arrangøren, når de i bekendtgørelsen fastsatte krav til dokumentation for tab mv. er godkendt af Erhvervsstyrelsen. Der udbetales ikke kompensation for tab, hvor den fremsendte dokumentation er utilstrækkelig, jf. § 14, stk. 7.
Stk. 2 Erhvervsstyrelsen kan nedsætte kompensationen, hvis arrangøren ikke har iagttaget sin tabsbegrænsningspligt, jf. § 6, stk. 1.
Stk. 3 Udbetaling af kompensation sker direkte til arrangørens NemKonto.
Stk. 4 Kompensationen kan udbetales forud for udgifternes faktiske afholdelse.