Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk Kapitel 1

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1663 af 11. december 2023

Kapitel 1 Anvendelsesområde og definitioner
Anvendelsesområde
§ 1

Denne bekendtgørelse fastsætter regler for køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk, som gælder såvel i ubelæsset stand som i belæsset stand.

Stk. 2 For så vidt angår transport af udeleligt gods, som medfører overskridelse af en eller flere af reglerne i denne bekendtgørelse, og som udføres med køretøjer, herunder blokvogne, og vogntog, henvises til reglerne i bekendtgørelse om særtransport. Det samme gælder for kørsel med ubelæssede blokvogne, mobilkraner og store påhængsredskaber.

Stk. 3 For så vidt angår transport af udeleligt gods, og som udføres med lastbil, som opfylder kravene om forlængede førerhuse i Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012, hvor længden overskrider 12 m, jf. § 8, stk. 1, og hvor overskridelsen alene skyldes udragende gods, henvises til reglerne i bekendtgørelse om særtransport.

Stk. 4 For så vidt angår transport af udeleligt gods, og som udføres med lastbil med sættevogn, som opfylder kravene om forlængede førerhuse i Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012, hvor længden overskrider 17,88 m, jf. § 10, stk. 1, og hvor overskridelsen alene skyldes udragende gods, henvises til reglerne i bekendtgørelse om særtransport.

Stk. 5 For så vidt angår transport af udeleligt gods, og som udføres med andre vogntog end bil med sættevogn, som opfylder kravene om forlængede førerhuse i Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012, hvor længden overskrider 18,75 m, jf. § 11, stk. 1, og hvor overskridelsen alene skyldes udragende gods, henvises til reglerne i bekendtgørelse om særtransport.

Definitioner
§ 2

I denne bekendtgørelse forstås ved:

  • 1) Alternative brændstoffer: Brændstoffer eller energikilder, som helt eller delvist erstatter fossile oliekilder i energiforsyningen til transport, og som har potentiale til at bidrage til dekarboniseringen af transporten og forbedre miljøpræstationerne i transportsektoren. De alternative brændstoffer er oplistet i bilag 1.

  • 2) Køretøj, der bruger alternative brændstoffer: Et motorkøretøj, som er godkendt i henhold til direktiv 2007/46/EF, og som helt eller delvist drives af et alternativt brændstof, der fremgår af bilag 1.

  • 3) Nulemissionskøretøj: Et tungt nulemissionskøretøj som defineret i artikel 3, nr. 11, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1242 af 20. juni 2019 om fastsættelse af præstationsnormer for nye tunge køretøjers CO2-emissioner og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 595/2009 og (EU) 2018/956 og Rådets direktiv 96/53/EF.

  • 4) Intermodal transport:

    • a) Kombineret transport, jf. artikel 1 i Rådets direktiv 92/106/EØF af 7. december 1992 om indførelse af fælles regler for visse former for kombineret godstransport mellem medlemsstaterne, som anvendes til transport af en eller flere containere eller veksellad med en samlet længde på op til 45 fod.

    • b) Transport ad vandvejen af en eller flere containere eller veksellad med en samlet længde på op til 45 fod, forudsat at den kørte vejstrækning, der indgår som første eller sidste led, ikke overstiger 150 km på Unionens område. Den ovenfor nævnte afstand på 150 km kan overskrides for at nå frem til den nærmeste egnede transportterminal for de planlagte ydelser, når der er tale om:

    • i) Vogntog, som består af 2-akslet bil med tilkoblet 3-akslet sættevogn eller vogntog, som består af 3-akslet lastbil og 2- eller 3-akslet sættevogn med faktisk totalvægt på indtil 40.000 kg.

    • ii) Vogntog, som består af 2-akslet bil med 3-akslet sættevogn, som i forbindelse med intermodal transport transporterer en eller flere containere eller et eller flere veksellad med en samlet længde på op til 45 fod og med faktisk totalvægt på indtil 42.000 kg, eller vogntog, som består af 3-akslet bil med 2- eller 3-akslet sættevogn, som i forbindelse med intermodal transport transporterer en eller flere containere eller et eller flere veksellad med en samlet længde på op til 45 fod og med en faktisk totalvægt på indtil 44.000 kg, i tilfælde hvor den relevante medlemsstat tillader sådanne afstande.

    • iii) For intermodal transport kan den nærmest egnede transportterminal, der leverer en ydelse, ligge i en anden medlemsstat end den, hvor forsendelsen blev lastet eller losset.

  • 5) Afskiber: En retlig enhed eller en fysisk eller juridisk person, som er anført på konnossementet eller på et tilsvarende transportdokument, f.eks. et gennemgangskonnossement, som afskiber og/eller i hvis navn eller på hvis vegne, der er indgået en transportkontrakt med transportvirksomheden.

  • 6) Temperaturkontrolleret opbygning: En fast eller aftagelig opbygning, som er specielt udstyret til transport af varer ved en kontrolleret temperatur, og hvis sidevægges tykkelse inklusive isolering mindst udgør 45 mm.

  • 7) Vejvenlig affjedring: Luftaffjedring eller tilsvarende affjedring som fastlagt i direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik og største tilladte vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet, bilag II.

  • 8) International trafik: Transport, som foregår i såvel Danmark som i et andet land. Et sættevogntog er dog i international trafik, når blot sættevognen er det.

  • 9) Aerodynamisk anordning: Anordning eller udstyr bag på et køretøj, som er designet til at reducere køretøjets luftmodstand, og som opfylder krav i bilag 1 til Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012.