Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk Kapitel 5

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1663 af 11. december 2023

Kapitel 5 Køretøjers akseltryk
§ 15

Motordrevet køretøj med hjul, som er forsynet med dæk, må ikke køre på vej, hvis det tryk, der overføres til vejen fra hjulene på en aksel (akseltrykket), overstiger 10.000 kg.

Stk. 2 Motordrevet køretøj, hvor drivakslen er forsynet med tvillingemonterede dæk og vejvenlig affjedring, må have et drivakseltryk, som ikke overstiger 11.500 kg.

Stk. 3 På et motordrevet køretøj må det samlede akseltryk i en akselgruppe på to aksler ikke overstige:

  • 1) 19.000 kg, hvis afstanden mellem de to aksler er under 2,00 m, men mindst 1,30 m, og drivakslen samtidig er forsynet med tvillingemonterede dæk og

    • a) vejvenlig affjedring eller

    • b) den enkelte aksels faktiske akseltryk ikke overstiger 9.500 kg,

  • 2) 18.000 kg, hvis afstanden mellem de 2 aksler er under 1,80 m, men mindst 1,30 m,

  • 3) 16.000 kg, hvis den indbyrdes afstand er under 1,30 m, men mindst 1,00 m, eller

  • 4) 11.500 kg, hvis den indbyrdes akselafstand er under 1,00 m.

Stk. 4 På et motordrevet køretøj må det samlede akseltryk i en akselgruppe på tre aksler ikke overstige 24.000 kg. Hvis blot en af de indbyrdes afstande er mindre end 1,30 m, må det samlede akseltryk ikke overstige 22.000 kg.

Stk. 5 Ved beregningen af akseltrykket anses aksler, hvis indbyrdes afstand er mindre end 1,00 m, som én aksel.

Stk. 6 For motordrevet køretøj med styrende hjul skal mindst 20 pct., for motorcykel og knallert dog 25 pct., af køretøjets faktiske totalvægt hvile på køretøjets styrende hjul. På bil skal de 20 pct. hvile på de styrende forhjul.

§ 16

Påhængskøretøj, der er koblet til motordrevet køretøj, og som er forsynet med hjul med dæk må ikke køre på vej, hvis det tryk, der overføres til vejen fra hjulene på en aksel (akseltrykket), overstiger 10.000 kg.

Stk. 2 På et påhængskøretøj må det største samlede akseltryk i en akselgruppe på to aksler ikke overstige

  • 1) 18.000 kg, hvis afstanden mellem de to aksler er under 1,80 m, men mindst 1,30 m,

  • 2) 16.000 kg, hvis den nævnte afstand er under 1,30 m, men mindst 1,00 m, og

  • 3) 11.000 kg, hvis den nævnte afstand er under 1,00 m.

Stk. 3 På et påhængskøretøj må det største samlede akseltryk i en akselgruppe på tre aksler ikke overstige 27.000 kg. Akseltrykket må dog ikke overstige 24.000 kg, hvis

  • 1) afstanden mellem første og sidste aksel i akselgruppen er under 2,80 m, eller

  • 2) hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,30 m, dog

    • a) 22.000 kg, hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,30 m, men mindst 1,00 m, og

    • b) 21.000 kg, hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,00 m.

Stk. 4 På et påhængskøretøj må det største samlede akseltryk i en akselgruppe på fire aksler eller flere ikke overstige 30.000 kg, dog 24.000 kg, hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,30 m.

Stk. 5 Ved beregningen af akseltrykket i andre akselgrupper end nævnt i stk. 2 og 3 anses aksler, hvis indbyrdes afstand er mindre end 1,00 m, som én aksel.

§ 17

For sættevogn og påhængsredskab med hovedbolt må det samlede akseltryk ikke overstige 30.000 kg.

§ 18

Køretøjer, der er forsynet med valser, må ikke køre på vej, hvis trykket på berøringsfladen mellem valse og vejbane overstiger 10 kg pr. mm af berøringsfladens bredde.

Stk. 2 Er valsens yderdiameter mindre end 0,50 m, nedsættes det tilladte tryk efter forholdet mellem den faktiske diameter og en diameter på 0,50 m.

§ 19

For køretøjer, som helt eller delvis er forsynet med bælter, må trykket på en løberulle ikke overstige 1.500 kg.

Stk. 2 Er bæltets bredde mindre end 0,35 m, nedsættes det tilladte tryk efter forholdet mellem bæltets faktiske bredde og en bredde på 0,35 m.

§ 20

Et registreret eller godkendt køretøj må ikke belastes til større akseltryk, end det er registreret eller godkendt til. Er køretøjet hverken godkendt eller registreret, må det ikke belastes med større aksel- eller bæltetryk end de af køretøjsfabrikanten teknisk tilladte.

§ 21

Vejdirektoratet kan efter forhandling med vedkommende vejmyndigheder eller ejere af private veje og broer samt private fællesveje på landet tillade redningskorps og lignende at fravige reglerne om største tilladte akseltryk ved fjernelse af havarerede køretøjer.