Bekendtgørelse om krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 § 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 2161 af 27. november 2021,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 2219 af 30. november 2021 og bekendtgørelse nr. 2325 af 8. december 2021

Krav om coronapas
§ 2

For at forebygge og inddæmme udbredelse af covid-19 skal kunder, besøgende og lignende kunne forevise et coronapas ved ankomst til et lokale eller en lokalitet omfattet af § 2, stk. 2, jf. dog stk. 3-6, samt §§ 3 og 12. Coronapasset skal forevises til personale eller andre personer tilknyttet lokalet eller lokaliteten, eller der kan ske automatisk scanning af QR-koden i appen ”Coronapas”, jf. § 1, stk. 1, nr. 5.

Stk. 2 Stk. 1 omfatter følgende lokaler og lokaliteter, som fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, råder over, og hvortil offentligheden har adgang:

  • 1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet, jf. dog stk. 5 og 6.  1. pkt. omfatter alene lokaler.

  • 2) Lokaler og lokaliteter, hvor der drives natklub, diskotek eller lignende. Ved vurderingen af, om 1. pkt. finder anvendelse, skal der bl.a. lægges vægt på, om der kun er få siddepladser, om der er dansegulv, om hovedaktiviteten ikke er salg af mad, og om der i medfør af § 28, stk. 4, i lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. er givet tilladelse til, at stedet kan holde åbent i den almindelige lukketid. Pkt. 1 gælder tillige for lokaler og lokaliteter beliggende på færger og andre lignende transportmidler.

  • 3) Lokaler og lokaliteter, hvor der drives spillehaller, kasinoer, lege- og badelande, jf. dog stk. 3 og 4.

  • 4) Lokaler og lokaliteter, hvor der drives forlystelsesparker, jf. dog stk. 3 og 4.

  • 5) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messer eller dyrskuer, jf. dog stk. 3 og 4. Ved vurderingen af, om der er tale om en messe, skal der bl.a. lægges vægt på, at der er tale om en aktivitet, hvor flere besøgende eller deltagere går rundt og besøger forskellige adskilte udstillingsstande, hvor der fremvises varer, genstande, tjenesteydelser m.v. inden for et bestemt tema, uden et selvstændigt formål om direkte salg til forbrugere. Ved vurderingen af, om der er tale om et dyrskue, skal der bl.a. lægges vægt på, at der er tale om offentlig fremvisning og udstilling af husdyr eller maskiner, der er organiseret af landboforeningerne.

  • 6) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes konferencer og foredrag, jf. dog stk. 3 og 4. Ved vurderingen af, om der er tale om en konference, skal der bl.a. lægges vægt på, at der er tale om arrangementer med erhvervsmæssige eller faglige formål, herunder videnskabelige kongresser, forbundskongresser og private virksomheders konferencer, herunder generalforsamlinger.

  • 7) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og bemandede solarier.

Stk. 3 Stk. 1 finder ikke anvendelse for lokaler, jf. stk. 2, nr. 3-6, hvis den fysiske eller juridiske person, herunder offentlige myndighed, sikrer, at der opholder sig 100 eller færre kunder, besøgende og lignende i lokalet eller lokalerne samtidig. Dette kan f.eks. sikres ved, at der ikke udbydes mere end 100 billetter og ikke tillades adgang for flere kunder, besøgende og lignende, at lokalet eller lokalerne ikke er indrettet til flere end 100 kunder, besøgende eller lignende, eller ved at foretage adgangskontrol.

Stk. 4 Stk. 1 finder ikke anvendelse for lokaliteter, jf. stk. 2, nr. 3-6, hvis den fysiske eller juridiske person, herunder offentlige myndighed, sikrer, at der opholder sig 1.000 eller færre kunder, besøgende og lignende på lokaliteten samtidig. Dette kan f.eks. sikres ved, at der ikke udbydes mere end 1.000 billetter og ikke tillades adgang for flere kunder, besøgende og lignende, at lokaliteten ikke er indrettet til flere end 1.000 kunder, besøgende eller lignende, eller ved at foretage adgangskontrol.

Stk. 5 Stk. 1 finder ikke anvendelse for serveringssteder, jf. stk. 2, nr. 1, som er beliggende i lokaler tilknyttet sociale tilbud og i andre lokaler, hvor der leveres ydelser efter lov om social service, herunder på ældreområdet. Sociale tilbud, der ikke er omfattet af eller oprettet efter lov om social service, men som er tilbud, der kan sidestilles med visiterede tilbud efter lov om social service (lavtærskeltilbud), kan ansøge Social- og Ældreministeriet om at blive omfattet af 1. pkt.

Stk. 6 Stk. 1 finder alene anvendelse for kunder, besøgende og lignende, der skal have adgang til et serveringssted, jf. stk. 2, nr. 1, med henblik på at indtage mad, drikkevarer eller tobak i lokalet.