Bekendtgørelse om medborgerskabsprøven Kapitel 10

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om medborgerskabsprøven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 452 af 13. maj 2024

Kapitel 10 Prøveprotokol og prøvebeviser
§ 37

Prøveafholder fører en prøveprotokol, der er udformet af Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

Stk. 2 Ved modtagelse af den af censor underskrevne bedømmelsesliste, jf. § 20, stk. 3, indfører lederen hos prøveafholder i overensstemmelse med bedømmelseslisten bedømmelserne »Bestået« eller »Ikke-bestået« samt antal rigtigt besvarede spørgsmål i prøveprotokollen.

Stk. 3 Bedømmelseslisten er prøveafholderens dokumentation for bedømmelserne, indtil disse er indført i prøveprotokollen. Prøveprotokollen kan føres elektronisk.

§ 38

Lederen hos prøveafholder sender senest 5 hverdage efter at have modtaget bedømmelseslisten fra censor en kopi af bedømmelseslisten til Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Lederen indberetter herudover og inden for samme frist oplysningerne fra bedømmelseslisten elektronisk til Styrelsen for International Rekruttering og Integration efter de retningslinjer, som Styrelsen for International Rekruttering og Integration fastsætter.

§ 39

Prøveprotokollen opbevares hos prøveafholder i 30 år. Hvis prøveprotokollen føres elektronisk, fremstilles der efter hver prøve en udskrift, der ligeledes opbevares hos prøveafholderen i 30 år.

Stk. 2 Ophører prøveafholderen med at afholde prøver, træffer Styrelsen for International Rekruttering og Integration beslutning om opbevaring af prøveprotokollen hos en anden prøveafholder, eller hvis dette ikke er muligt, hos styrelsen.

§ 40

Lederen hos prøveafholder udsteder bevis for medborgerskabsprøve, hvis prøven er bestået. Lederen kan ikke bemyndige andre til at varetage denne funktion.

Stk. 2 Styrelsen for International Rekruttering og Integration udformer blanket til prøvebevis efter stk. 1.

§ 41

Prøvebeviset skal indeholde oplysninger om følgende:

  • 1) Prøvedeltagers navn og CPR-nummer.

  • 2) Prøvetermin med angivelse af måned og år.

  • 3) Prøveafholders navn og adresse.

  • 4) Underskrift fra lederen af den prøveafholdende udbyder.

Stk. 2 Prøvebeviset må ikke indeholde oplysninger om tilladelser meddelt efter §§ 23 og 24.

§ 42

Ved udlevering af prøvebeviset til prøvedeltageren skal lederen hos prøveafholder sikre sig, at prøvebeviset udleveres til den person, som prøvebeviset er udstedt til.

Stk. 2 Prøvedeltageren skal forud for udlevering af prøvebeviset forevise gyldig legitimation med foto, jf. § 8, stk. 2, eller § 8, stk. 6-8.

Stk. 3 Lederen hos prøveafholder kan i særlige tilfælde, hvor prøvedeltageren er forhindret i at afhente prøvebeviset selv, beslutte, at prøvebeviset i stedet fremsendes som anbefalet post til prøvedeltageren.

§ 43

Der må kun udstedes ét originalbevis for hver aflagt prøve, jf. dog stk. 3.

Stk. 2 Lederen hos prøveafholder kan efter anmodning herom udlevere en kopi af prøvebeviset, hvis det originale bevis er bortkommet. Lederen skal attestere kopiens rigtighed.

Stk. 3 Lederen hos prøveafholder kan udstede et nyt originalbevis, hvis det oprindeligt udstedte originalbevis inddrages og tilintetgøres.