Bekendtgørelse om midlertidig kompensation til særligt nødlidende kulturinstitutioner med sæsonbetonet scenekunstvirksomhed mv. under COVID-19, som falder uden for den generelle arrangementspulje § 8

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 862 af 12. juni 2020,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1530 af 26. oktober 2020, bekendtgørelse nr. 1805 af 2. december 2020, bekendtgørelse nr. 766 af 28. april 2021, bekendtgørelse nr. 2411 af 6. december 2021 og bekendtgørelse nr. 17 af 7. januar 2023

§ 8

Producenten skal på forespørgsel fra Slots- og Kulturstyrelsen kunne dokumentere bl.a. følgende:

  • 1) At afviklingen af forestillingen, der er blevet aflyst, udskudt eller væsentligt ændret, skulle have fundet sted i Danmark i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 30. juni 2021.

  • 2) Forestillingens forventede antal publikummer per opførelse, antal af opførelser og spilleperiode, jf. § 2, nr. 2.

  • 3) At muligheden for at overvære forestillingen har været offentligt kendt senest to måneder før forestillingens første spilledag.

  • 4) At producentens tab ikke kan kompenseres via producentens egen forsikring.

  • 5) At producenten har søgt regeringens generelle COVID-19 støtteordninger, jf. § 6, stk. 1, eller begrundelse for hvorfor det ikke har været relevant.

  • 6) At de medregnede direkte omkostninger er afholdt, eller at producenten er forpligtet til at afholde dem, og at omkostningerne vedrører og ville være finansieret af indtægter fra den pågældende forestilling.

  • 7) At de medregnede indirekte omkostninger er opgjort som en begrundet andel baseret på almindelige forholdsmæssige fordelingsnøgler. Ved vurdering af den forholdsmæssige andel skal det bl.a. tages med i betragtning, om det – f.eks. ved sammenligning med tidligere lignende forestillinger – er sandsynliggjort, at indtægten ved forestilling ville have finansieret de omkostninger, som medregnes.

  • 8) Betaling af eventuelt honorar til medvirkende kunstnere, som der søges kompensation for.

  • 9) At billetter mv. solgt i forsalg, som producenten søger kompensation for, er refunderet, udbetalt som tilgodebevis eller erstattet af billetter til forestillingen i 2021.

  • 10) At det er afgørende for den videre drift, at der ydes kompensation.

Stk. 2 Ansøger skal på tro og love erklære, at det er afgørende for den videre drift, at der ydes kompensation. Vurderingen beror på, at ansøger har foretaget en vurdering af likviditetsbehovet, omfanget af let omsættelige aktiver, som er nødvendige at bevare for at sikre den fortsatte drift samt en vurdering af den forventede udvikling i egenkapitalen med udgangen af indeværende regnskabsår.

Stk. 3 Ansøgeren skal på tro og love erklære, at de afgivne oplysninger i ansøgningen er korrekte. Erklæringen skal underskrives af den eller de tegningsberettigede hos ansøger.

Stk. 4 Ansøgeren skal i ansøgningen på tro og love endvidere erklære, at modtageren for indkomståret 2020 har betalt eller vil betale den skat, som den er forpligtet til i henhold til gældende internationale aftaler og nationale regler, jf. § 4, stk. 1, og at ejerskabsstrukturen ikke er blevet tilrettelagt med opfyldelse af betingelsen i § 4, stk. 1, jf. § 4, stk. 2, som hovedformål eller et af hovedformålene.

Stk. 5 Slots- og Kulturstyrelsen kan meddele administrativt afslag på ansøgninger om kompensation, når oplysningerne i tilknytning til ansøgningen må anses som mangelfulde eller ikke-retvisende samt når den dokumentation, der er fremsendt som bilag til ansøgningen, er utilstrækkelig.

Stk. 6 I de tilfælde, hvor Slots- og Kulturstyrelsen meddeler administrativt afslag efter stk. 5, kan ansøger indsende en fornyet ansøgning med de fornødne oplysninger og den påkrævede dokumentation.