Kapitel 1 Nemkontoordningen
For at lette udbetalinger til borgere og virksomheder, der modtager betalinger, herunder lønudbetalinger, fra offentlige myndigheder, samt effektivisere betalingshåndteringen og kontoadministrationen hos de offentlige myndigheder, der forestår udbetalingerne, etableres der et fælles offentligt register med oplysninger om, til hvilken konto i et pengeinstitut de offentlige myndigheder med frigørende virkning udbetaler til.
Stk. 2 Borgere og virksomheder skal alene indberette oplysninger om pengeinstitutkonti til dette fælles offentlige register. Indberetning af kontooplysninger forudsættes primært at foregå gennem pengeinstitutterne eller ved digital selvbetjening.
Stk. 3 Anvendelse af kontooplysningerne i det centrale register med pengeinstitutkonti indebærer, at de offentlige myndigheder i forbindelse med udbetalingsforretninger kan ophøre med at registrere beløbsmodtagernes pengeinstitutkonti i egne lokale registre.
Med henblik på at tilgodese formålet med Nemkontoordningen udvikles og idriftsættes et Nemkontosystem.
Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsen udpeger en privat leverandør som systemansvarlig for Nemkontosystemet til varetagelse af systemets udvikling og drift. Den private leverandør er databehandler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og databeskyttelsesloven.
Udover den private leverandør involverer tilslutningen til og anvendelsen af Nemkontosystemet følgende væsentlige aktører:
-
1) Borgere og virksomheder.
-
2) Offentlige myndigheder.
-
3) Digitaliseringsstyrelsen.
-
4) CPR- og CVR-myndighederne samt SKAT.
-
5) Pengeinstitutter.
-
6) Kommercielle brugere af Nemkontosystemet.
Stk. 2 Bestemmelser for de forskellige aktører og disses relationer til Nemkontosystemet er anført i kapitel 3.