Bekendtgørelse om plejehjemsoversigten Kapitel 1

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om plejehjemsoversigten er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1219 af 22. oktober 2018

Kapitel 1 Formål og anvendelsesområde
§ 1

Formålet med plejehjemsoversigten er

  • 1) at give information om og overblik over alle plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser, jf. § 3,

  • 2) at understøtte borgernes frie valg af tilbud, jf. § 3 og

  • 3) at understøtte lige konkurrence mellem private og offentlige leverandører.

§ 2

Plejehjemsoversigten skal være internetbaseret og tilgængelig, så både myndigheder og borgere kan søge oplysninger på oversigten.

Stk. 2 Indberetninger til plejehjemsoversigten skal ske elektronisk og i overensstemmelse med systematikken i den database, der er indrettet dertil.

§ 3

Plejehjemsoversigten indeholder oplysninger om følgende typer af kommunale og private tilbud, hvor hjælpen og støtten til borgerne i tilbuddet ikke i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social service, jf. § 14 a, stk. 1 og 2, i lov om social service:

  • 1) Plejehjem efter § 192 i lov om social service.

  • 2) Plejeboligbebyggeler, der er omfattet af lov om almen boliger m.v.

  • 3) Plejeboligbebyggelser der er omfattet af lov om boliger for ældre og personer med handicap.

  • 4) Friplejeboligbebyggelser omfattet af lov om friplejeboliger.