En distributør skal etablere passende produktstyringsordninger til sikring af, at de finansielle instrumenter, strukturerede indlån og tjenesteydelser, som distributøren ønsker at udbyde eller anbefale, er forenelige med en afgrænset målgruppes behov, karakteristika og målsætninger, herunder eventuelle bæredygtighedsrelaterede mål og at den tilsigtede distributionsstrategi er i overensstemmelse med den afgrænsede målgruppe.
Stk. 2 Ved vurderingen, jf. stk. 1, skal distributøren på passende vis identificere og vurdere omstændighederne og behovene hos de kunder, som distributøren har til hensigt at fokusere på, for at sikre, at kundernes interesser ikke kompromitteres som følge af kommercielt pres eller finansieringspres.
Stk. 3 Distributøren skal afgrænse målgruppen for det pågældende finansielle instrument eller strukturerede indlån, selvom målgruppen ikke er afgrænset af produktudvikler.
Stk. 4 Distributøren skal afgrænse enhver gruppe af kunder, hvis behov, karakteristika og målsætninger det finansielle instrument, strukturerede indlån eller tjenesteydelsen ikke er foreneligt med. I tilfælde hvor det finansielle instrument, strukturerede indlån eller tjenesteydelse omfatter bæredygtighedsfaktorer skal denne afgrænsning ikke tage højde for bæredygtighed.
Stk. 5 Distributøren skal regelmæssigt revurdere de investeringsprodukter, den udbyder eller anbefaler, og de tjenesteydelser, den leverer, under hensyntagen til eventuelle begivenheder, som materielt kunne påvirke de potentielle risici for den afgrænsede målgruppe. Distributøren skal som minimum vurdere, om produktet eller tjenesteydelsen fortsat er i overensstemmelse med den afgrænsede målgruppes behov, karakteristika og målsætninger, herunder eventuelle bæredygtighedsrelaterede mål, og om den tilsigtede distributionsstrategi fortsat er hensigtsmæssig. Distributøren skal genoverveje målgruppen og/eller ajourføre produktstyringsordningerne, hvis den bliver klar over, at den har fejlafgrænset målgruppen for et bestemt produkt eller en bestemt tjenesteydelse, eller at produktet eller tjenesteydelsen ikke længere stemmer overens med den afgrænsede målgruppe, f.eks. hvis produktet bliver illikvidt eller meget volatilt som følge af markedsændringer.
Stk. 6 En distributør, der både producerer og udbyder eller anbefaler et finansielt instrument eller struktureret indlån, kan alene lave én målgruppevurdering.