Reklame for et homøopatisk lægemiddel der er registreret efter en særlig forenklet procedure uden dokumentation for den terapeutiske virkning, jf. lægemiddellovens § 34, nr. 3, og bekendtgørelse om homøopatiske lægemidler m.v., skal indeholde følgende oplysninger:
-
1) Den homøopatiske stammes eller de homøopatiske stammers videnskabelige benævnelse efterfulgt af fortyndingsgraden.
-
2) Indholdsmængde.
-
3) Anvendelsesmåde og eventuel dosering.
-
4) Navn og adresse på registreringsindehaveren.
-
5) Eventuelle vigtige advarsler.
-
6) Sætningen: »Homøopatisk lægemiddel uden godkendte terapeutiske indikationer«.
Stk. 2 Herudover må reklamen indeholde følgende oplysninger:
-
1) Lægemidlets eventuelle særnavn (handelsnavn), jf. lægemiddellovens § 58.
-
2) Lægemiddelform.
-
3) Sammensætning.
-
4) Fremstiller, hvis denne er en anden end registreringsindehaveren.
Stk. 3 Ved reklame i fjernsynet kan oplysningerne i stk. 1, nr. 2-4, udelades, hvis de i stedet publiceres på den pågældende fjernsynskanals tekst-tv og registreringsindehaverens internetadresse. Reklamen skal indeholde en udtrykkelig opfordring til at læse disse yderligere oplysninger. Sidetal på tekst-tv og internetadresse skal fremgå med tydelig skrift på skærmen.
Stk. 4 Ved reklame, der vises på monitorer i apoteker eller andre butikker, der sælger homøopatiske lægemidler, kan oplysningerne i stk. 1, nr. 2-4, udelades, hvis de publiceres på registreringsindehaverens hjemmeside, og der er gratis adgang til internettet fra en PC, informationsstander e.l. i apoteks- eller butikslokalet. Reklamen skal indeholde en udtrykkelig opfordring til at læse mere om lægemidlet på registreringsindehaverens hjemmeside. Internetadressen skal fremgå med tydelig skrift på skærmen.
Stk. 5 Reklamen må ikke indeholde andre oplysninger, end hvad der fremgår af stk. 1-4.