Bekendtgørelse om revisionens gennemførelse i Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og LD Fonde § 23

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1346 af 23. november 2023

§ 23

Virksomheder og koncerner, der har en intern revision, skal have en funktionsbeskrivelse, der er godkendt af bestyrelsen. Den interne revision kan udarbejde funktionsbeskrivelsen for koncernen som helhed. Funktionsbeskrivelsen skal derefter tiltrædes af de enkelte koncernvirksomheders bestyrelser. Funktionsbeskrivelsen skal som minimum indeholde bestemmelser om

  • 1) den interne revisions almindelige beføjelser, ansvar og arbejdsopgaver, herunder at den revision, der er udført af intern revision, skal omfatte alle væsentlige og risikofyldte områder i virksomheden,

  • 2) medarbejdernes kvalifikationer,

  • 3) hvorledes og i hvilket omfang revisionschefen og medarbejderne i den interne revision sikres løbende efteruddannelse,

  • 4) at ansættelse og afskedigelse af medarbejdere i den interne revision skal foretages eller godkendes af revisionschefen, og at medarbejdernes uddannelse skal godkendes af revisionschefen,

  • 5) den interne revisions budget, og at dette godkendes af bestyrelsen, hvilket skal fremgå af et bestyrelsesprotokollat, og

  • 6) oplysning om aftaler mellem virksomhedens ledelse og den interne revision om udførelse af særlige revisionsopgaver. Engangsopgaver og opgaver af midlertidig karakter behøver kun at fremgå af den interne revisions protokol.

Stk. 2 Den interne revision må kun påtage sig arbejdsopgaver i medfør af stk. 1, nr. 1, som den interne revision har tilstrækkelige kompetencer og ressourcer til at udføre.