Kapitel 3 Indbringelse af sager for Revisornævnet
Klager indgives skriftligt til Revisornævnet, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg eller pr. mail til revisor@naevneneshus.dk. Er klagen indgivet pr. mail, anses den som modtaget på det tidspunkt, hvor klageren har afsendt den til nævnets mailadresse.
Stk. 2 En klage skal være indgivet senest 5 år efter, at den pligtstridige handling eller undladelse, som klagen vedrører, er ophørt, medmindre fristen for indgivelse af klagen er afbrudt ved Erhvervsstyrelsens meddelelse om iværksættelse af en undersøgelse, jf. revisorlovens § 46, stk. 2.
Stk. 3 Med klagen skal følge et klagegebyr på 500 kr. Nævnets sekretariat kan fastsætte en frist til betaling af gebyret. Sekretariatet kan afvise klagen, hvis betaling af gebyret ikke er sket ved fristens udløb.
Stk. 4 For klager indbragt af Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Skatteministeriet, kommunale eller regionale tilsynsmyndigheder, anklagemyndigheden, FSR - danske revisorer eller Foreningen Danske Revisorer betales ikke gebyr.
En klage skal indeholde en fremstilling af de forhold, der ønskes bedømt af Revisornævnet.
Stk. 2 Nævnet kan kun træffe afgørelse om frakendelse, herunder midlertidig frakendelse, forbud, eller betinget frakendelse, jf. revisorlovens § 44, stk. 2-5, § 44, stk. 6, 4. pkt., eller § 44 b, stk. 2, når klageren har nedlagt påstand herom.
Formanden kan afvise Revisornævnets behandling af:
-
1) Klager, der ikke er omfattet af § 1, stk. 1.
-
2) Klager, der på forhånd må skønnes grundløse, medmindre klagen er omfattet af revisorlovens § 43, stk. 6, 2. eller 3. pkt., eller § 44 a, stk. 3, 4. pkt.
-
3) Klager, hvor klager ikke kan anses at have en retlig interesse i det forhold, klagen angår, medmindre klagen er omfattet af revisorlovens § 43, stk. 6, 2. eller 3. pkt., eller § 44 a, stk. 3, 4. pkt.
-
4) Klager, der er indgivet for sent.