Kapitel 3 Kontrol og flytning
Udbetaling Danmark skal modtage oplysninger om ændringer i pensionistens bopælsregistrering i CPR efter CPR-loven, herunder oplysninger om flytninger til og fra pensionistens bopæl.
Stk. 2 Ved ændringer i pensionistens bopælsforhold, jf. stk. 1, skal Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen vurdere, om ændringen har betydning for beregning af pensionistens sociale pension, som myndigheden er ansvarlig for.
Ved flytning fra en kommune til en anden kommune her i landet skal kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen sende sagens akter i kommunen til kommunalbestyrelsen i den nye kommune.
Ved flytning fra Danmark til Færøerne eller Grønland skal Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen, senest 1 måned efter anmodning, sende de nødvendige sagsakter til Færøernes eller Grønlands socialforvaltning.
Når kommunalbestyrelsen eller Udbetaling Danmark bliver bekendt med, at pensionisten flytter til Færøerne eller Grønland, skal kommunalbestyrelsen eller Udbetaling Danmark tage kontakt til socialforvaltningen på Færøerne eller i Grønland og henlede opmærksomhed på at få påbegyndt en sag om overgang til førtidspension eller folkepension på Færøerne eller i Grønland.
Ved flytning fra Færøerne eller fra Grønland til Danmark anmoder kommunalbestyrelsen om de nødvendige sagsakter fra Færøernes eller Grønlands socialforvaltning på dansk. Kommunalbestyrelsen videregiver relevante sagsakter til Udbetaling Danmark.
Stk. 2 Relevante sagsakter, jf. stk. 1, er følgende:
-
1) Navn.
-
2) Statsborgerskab.
-
3) CPR-nummer.
-
4) Oplysninger om bopælstid i riget i optjeningsperioden.
-
5) Oplysninger om bopælstid i andre EU/EØS-lande eller Schweiz.
-
6) Afgørelsen om folke- eller førtidspension.
Stk. 3 I sager om mellemste eller laveste førtidspension fra Færøerne og Grønland, skal kommunalbestyrelsen, ud over oplysninger, jf. stk. 2, nr. 1-6, anmode om
-
1) helbredsoplysninger og
-
2) oplysninger om arbejdsevne.
Ved flytning fra Danmark til udlandet skal kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen sende sagens akter i sager om førtidspension, personligt tillæg og helbredstillæg, som hører under det kommunale myndighedsområde, jf. § 56 a, stk. 4, 2. pkt., i lov om social pension, til Udbetaling Danmark, og Seniorpensionsenheden skal sende sagens akter i sager om seniorpension, som hører under Seniorpensionsenhedens myndighedsområde, jf. § 56 a, stk. 3, i lov om social pension, til Udbetaling Danmark.
Stk. 2 Ved flytning fra udlandet til Danmark sender Udbetaling Danmark akter i sager om førtidspension, personligt tillæg og helbredstillæg, som på grund af flytningen hører under det kommunale myndighedsområde, jf. § 56 a, stk. 4, 2. pkt., i lov om social pension, til kommunalbestyrelsen og i sager om seniorpension, som på grund af flytningen hører under Seniorpensionsenhedens myndighedsområde, jf. § 56 a, stk. 3, i lov om social pension, til Seniorpensionsenheden.