Bekendtgørelse om udstationeringsvilkår ved udførelse af cabotagekørsel, den indledende eller afsluttende vejstrækning af kombineret transport og ikke-bilateral international transport § 1

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 216 af 1. marts 2024

Anvendelsesområde og definitioner
§ 1

Bekendtgørelsen finder anvendelse, når virksomheder, der er etableret i en anden EU-medlemsstat, udstationerer en ansat fører, der udfører gods- og buskørsel inden for vejtransportsektoren i Danmark, og når føreren udfører

  • 1) cabotagekørsel i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til det internationale marked for buskørsel og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006,

  • 2) den indledende eller afsluttende vejstrækning af kombineret transport i Danmark, hvis vejstrækningen ikke i sig selv udgør en bilateral transport, eller

  • 3) ikke-bilaterale internationale transporter for virksomheden i Danmark, jf. dog §§ 3 og 4.

Stk. 2 Bekendtgørelsen finder også anvendelse for lande, som har forpligtet sig til at følge kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så vidt angår håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012.

Stk. 3 Bekendtgørelsens § 11 finder anvendelse på virksomheder, der er etableret i Danmark.