- Side 559 -
...gennemfører en skattefri virksomhedsdannelse efter reglerne i virksomhedsomdannelsesloven, se kapitel 21, inden udlodningen gennemføres, således at modtageren succederer i aktier i stedet for i virksomheden. Her er der ikke nogen gæld, der overtages, fordi gælden nu ligger i selskabet, hvilket til gengæld påvirker aktiernes værdi i nedadgående retning.
- Side 560 -
...blive opkrævet boafgift af værdien af den arv, som de afgiftspligtige arvinger rent faktisk modtager. Dermed er afgiftsberegningen den samme, uanset om bobeholdningen omfatter ikke-skatterelevante aktiver eller skatterelevante aktiver, der udlægges med succession til en længstlevende ægtefælle, jf. Ugens kommentar af Tommy V. Christiansen, UK 2015.36.
(...)
- Side 561 -
...i DBSL § 36. DBSL § 39, stk. 2 er ikke omfattet af praksis om mulighed for valg af det nedslag, der er størst, som beskrevet i SKM 2008.876 LSR og i styresignalet omtalt i SKM 2011.406.SKAT, der henviser til KSL § 33 C og DBSL § 36, men ikke til DBSL § 39, stk. 2. Herefter kan der som nævnt alene beregnes en passivpost efter BAL § 13 A stk. 4 og 5.
(...)
...Landbrugsrådgivning Landscentret. BAL § 13 A blev dog ikke ændret. Det kan skyldes, at der ikke er nogen gave-/boafgift at modregne passivposten i, hvorfor personkredsen alene ville opnå kompensation, hvis passivposten blev modregnet i overdragelsessummen. Denne personkreds kan således alene få kompensation i form af et værdinedslag, se afsnit 6.12.
- Side 564 -
...succedere i selve virksomheden, som var tilfældet i LSR 2019.16-0707564. Det skyldes, at overtagelsen af konto for opsparet overskud/konjunkturudligningskontoen reguleres i KSL § 33 C, stk. 5 og 6, der er omfattet af praksis om mulighed for valg af det største nedslag, som beskrevet i SKM 2008.876 LSR og i styresignalet optrykt i SKM 2011.406 SKAT.
(...)
- Side 568 -
...beregnes en standard passivpost, eller der foretages et nedslag i værdien for den skat, der overtages, er der i begge tilfælde tale om en passivpost, der er omfattet af BAL § 13 a, hvorefter Skattestyrelsen har kompetencen til at ændre beregningen. I afgørelsen blev den latente skatteforpligtelse opgjort som et samlet beløb uden hensyntagen til, at