Bemærk, at § 22 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 22, om det har en betydning.
- Side 450 -
...er § 19 ændret ved lov nr. 520/2006, der indføjede stk. 4 om pligt til at dispensere fra tilslutningskrav, når der er tale om lavenergibebyggelse. Samtykkekravet i stk. 3 er i øvrigt suppleret og præciseret ved lov nr. 512/2009, således at bestemmelsen afspejler alle de parter, der har mulighed for at gøre indsigelse mod en lokalplan, se neden for.
- Side 463 -
...orientering efter kommunalbestyrelsens skøn er af underordnet betydning for de i stk. 1, nr. 1-3, nævnte personer og foreninger,2 ved dispensation, der meddeles i medfør af byggelovens § 22, stk. 3, til opførelse af mere end et énfamiliehus til helårsbeboelse på en ejendom, jf. byggelovens § 10 A.3 ved dispensation, der meddeles i medfør af § 19, stk. 4.
- Side 467 -
...byggelovens § 10 A om, at det ved opførelse af mere end ét enfamilieshus på en ejendom skal sikres, at der kan ske udstykning til en selvstændig ejendom med lovlig vejadgang, erstatter en dispensation hertil efter byggelovens § 22 en dispensation fra planlovens § 19. I sådanne tilfælde gælder byggelovens krav om naboorientering, jf. byggelovens § 22, stk. 2.
- Side 469 -
...bemyndigelse svarende til bemyndigelsen i byggelovens § 22 vedrørende dispensationer fra byggeloven. Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere bestemmelser herom blev imidlertid først udnyttet ved cirkulære nr. 10/1994. Indtil da havde betingelserne for at etablere og anvende sådanne fonde været omdiskuteret, se bl.a. Friis Jensen, 1973 og Lynge Andersen, 1979.
(...)
...af stk. 8, at der er mulighed for, at kommunen kan overdrage grunde til private aktører til brug for etablering af parkeringsplaser. Det er en forudsætning, at kommunalbestyrelsens aftaler med private indgås på markedsvilkår og dermed ikke er konkurrenceforvridende. Der ses endnu ikke fastsat regler til udmøntning af disse bestemmelser i byggeloven.