- Side 440 -
...samfund, hvor de ikke har mulighed for at høre og lære dansk, og hvor der kan være risiko for, at de ikke får forståelse for demokrati og stifter bekendtskab med værdier som ligestilling, fællesskab, medbestemmelse og medansvar«.2929. Ibid. Der er særlig fokus på tosprogede børn i bl.a. udsatte boligområder, som lever isoleret fra det danske samfund.
(...)
...hvorefter kommunen på baggrund af en konkret, individuel vurdering beslutter, om børn af udlændinge, der har midlertidigt ophold i landet på grundlag af beskæftigelse eller i henhold til EU-retten skal have foretaget en sådan sprogvurdering. Forældre til børn i det tyske mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering efter både § 11, stk. 1 og 2.
(...)
- Side 441 -
...sprogstimulering, jf. stk. 7.3131. Se dog dagtilbudslovens § 11, stk. 8, hvorefter tilbuddet om sprogstimuleringstilbud skal gives i form af en daginstitutionsplads 30 timer om ugen til tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som på baggrund af sprogvurdering efter § 11, stk. 2 og 4, vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.