Kommunalbestyrelsen kan beslutte at etablere en ordning, hvorefter et barn, der har bopæl i et udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov om almene boliger m.v., ikke skal medregnes i de 30 pct. børn fra udsatte boligområder, der maksimalt må optages i en daginstitution i løbet af et kalenderår efter § 26 a, hvis barnet opfylder en af følgende betingelser, jf. dog stk. 2:
-
1) Barnet har på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om optagelse til en plads i et dagtilbud bopæl hos begge sine forældre, og begge disse er på ansøgningstidspunktet i beskæftigelse eller under uddannelse.
-
2) Barnet har på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om optagelse til en plads i et dagtilbud bopæl hos en af sine forældre, og denne er på ansøgningstidspunktet i beskæftigelse eller under uddannelse.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan udforme ordningen efter stk. 1, således at kravene anses som opfyldt, hvis henholdsvis begge forældre eller den af forældrene, hos hvem barnet har bopæl, er i beskæftigelse eller under uddannelse på et tidspunkt beliggende mellem ansøgningstidspunktet og det tidspunkt, hvor der træffes afgørelse om at tilbyde barnet en plads i et dagtilbud.
Stk. 3 Beslutning efter stk. 1 har tidligst gyldighed, 1 måned efter at kommunalbestyrelsen har varslet privatinstitutioner samt selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, om ordningen. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at ophæve ordningen efter stk. 1.
Stk. 4 Træffer kommunalbestyrelsen beslutning efter stk. 1, skal forældre, som ansøger om optagelse til en plads i et dagtilbud, i tilknytning til ansøgningen skriftligt afgive erklæring om, hvorvidt betingelserne efter stk. 1 er opfyldt, hvis barnet har bopæl i det udsatte boligområde.
Stk. 5 Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at erklæring efter stk. 4 skal afgives på en blanket udformet efter kommunalbestyrelsens forskrifter eller stillet til rådighed af denne.
Stk. 6 Kommunalbestyrelsen kan stille krav om, at
-
1) privatinstitutioner samt selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, giver kommunalbestyrelsen adgang til erklæringer omfattet af stk. 4,
-
2) forældre giver relevant dokumentation for rigtigheden af de oplysninger, de har afgivet erklæring om efter stk. 4, jf. dog, stk. 7, og
-
3) myndigheder, arbejdsgivere og uddannelsesinstitutioner m.v. videregiver oplysninger, som er relevante for kommunalbestyrelsens vurdering af rigtigheden af de oplysninger, der er afgivet erklæring om efter stk. 4, jf. dog stk. 7.
Stk. 7 Kommunalbestyrelsen kan i indkomstregisteret indhente oplysninger, som er relevante for kommunalbestyrelsens vurdering af rigtigheden af de oplysninger, der er afgivet erklæring om efter stk. 4.