- Side 547 -
Inden hovedspørgsmålet for så vidt angår § 34, stk. 2, og dødsboskiftelovens § 16, stk. 4, 2. pkt., om statsforvaltningens rolle behandles, redegøres for enkelte særlig relevante skridt under dødsbobehandlingen.
...række regler i værgemålsloven. Det er § 12 om tilbagekaldelse af beskikkelsen, § 24 om varetagelse af interesserne for den, vedkommende repræsenter, § 26 om kontakt med denne, § 27 om forbud mod kaution og § 31 om erstatningsansvar. I 2. pkt. henvises til tilsynsreglerne i §§ 28-30. Godkendelsesreglen i § 30 gennemgås udførligt nedenfor under pkt. 4-5.
- Side 550 -
...reglerne i værgemålsbekendtgørelsen. Om arveudlæg se tillige Stæger i TFA 2011 s. 307-08. Lynge Andersen og Danielsen nævnte i TFA 2011 s. 401-03, at værgemålslovens § 34, stk. 2, må antages at være »glemt« i forbindelse med navnlig arvelovsarbejdet. Det samme må nok gælde dødsboskiftelovens § 16, stk. 4, idet arveloven jo er yngste af de tre love.
(...)
Retsstillingen er anderledes end den, der er reguleret i stk. 1 om aktiver ved værgemålets begyndelse. Det skyldes, at der i dødsboskiftelovens § 16, stk. 4, 2. pkt., som følge af godkendelseskravet er en barriere for, om et konkret arveudlæg kan gennemføres.
- Side 551 -
handlinger af dødsboer med arvinger, som har en værge. Det fastlægges i dødsboskiftelovens § 16:
- Side 552 -
...som kan betegnes som usædvanlige, jf. værgemålsbekendtgørelsens § 10, stk. 1. Pligten til at forelægge sagen påhviler ikke alene skifteværgen eller værgen, men også bobestyreren, se Bormann m.fl.: Dødsboskifte (2012) s. 406-08 og Bormann m.fl.: Dødsboskiftelovskommentaren 1998) s. 119. Se tillige bemærkningerne under pkt. 1.4 om bobestyrerens rolle.
(...)
- Side 553 -
...historisk prægede redegørelse må det forsøges mere præcist at fastlægge betydningen af henvisningen til værgemålslovens § 30 i dødsboskiftelovens § 16, stk. 4, for at afgrænse, hvornår statsforvaltningen kommer ind i billedet. Det er vanskeligt at fastlægge den kryptiske og noget uforståelige henvisning til »forholdets natur«, som vist er usædvanlig lov-
- Side 558 -
...forpligtelser til at betale skatter og afgifter, uden at statsforvaltningen skal indblandes. Også en aktiepost, som indebærer kontrol med et selskab, og interessentskaber må kunne arveudlægges. Hvis det ikke var konsekvensen af at anvende § 38, ville denne bestemmelses medtagelse af §§ 28 og 30 knapt have mening. Se udførligt under § 38, pkt. 3.1.