Kapitel 2 Efteruddannelsens form
Revisors deltagelse i en revisionsvirksomheds interne kurser samt eksterne kurser udbudt af en professionel kursusudbyder, herunder seminarer og konferencer afholdt i nationalt eller internationalt regi, anses for efteruddannelse.
Stk. 2 E-learning eller tilsvarende IT-baseret undervisning kvalificerer som efteruddannelse, såfremt det faglige niveau og den tidsmæssige udstrækning kan dokumenteres.
Stk. 3 En kursuslektion á 45 minutters varighed udgør en times efteruddannelse. Der kan ikke medregnes flere timer som efteruddannelse end den samlede varighed af et kursus.
Revisors deltagelse i internt og eksternt fagteknisk udvalgsarbejde anses for efteruddannelse.
Stk. 2 Deltagelse i arbejdet i Revisorrådet, Eksamensudvalget nedsat af Revisorrådet, Revisornævnet, underudvalg og ekspertudvalg nedsat af Finanstilsynets bestyrelse, branche- og erhvervsorganisationers fagtekniske udvalg og lignende udvalg kvalificerer som efteruddannelse.
Stk. 3 En times fagteknisk udvalgsarbejde udgør en times efteruddannelse.
Undervisnings- og foredragsvirksomhed anses for efteruddannelse, hvis den pågældendes egen deltagelse ville opfylde kravene til efteruddannelse. Udarbejdelse af skriftlig revisoreksamen, skriftlige eksamensopgaver på et kandidatstudie eller andre tilsvarende skriftlige opgaver anses som efteruddannelse, hvis opgaverne ligger inden for de to fagområder, jf. § 2, stk. 2. Hverv som eksaminator og censor eller som vejleder på et kandidatspeciale anses ligeledes som efteruddannelse, hvis kandidatspecialet ligger inden for de to fagområder, jf. § 2, stk. 2.
Stk. 2 En undervisnings- samt foredragslektion á 45 minutters varighed udgør to timers efteruddannelse.
Stk. 3 Udarbejdelse af skriftlige eksamensopgaver eller tilsvarende skriftlige opgaver tæller tidsmæssigt tredobbelt i forhold til opgavens varighed. Har flere personer deltaget i udarbejdelsen, beregnes antallet af efteruddannelsestimer på grundlag af den enkelte revisors andel i udarbejdelsen.
Stk. 4 Hverv som eksaminator tæller tidsmæssigt dobbelt i forhold til eksaminationstiden. Hverv som censor tæller tidsmæssigt til eksaminationstiden. Hverv som vejleder på et kandidatspeciale tæller tidsmæssigt med 1/3 af de for hvervet tildelte timer. Hverv som censor ved eksaminationen på et kandidatspeciale tæller tidsmæssigt til de af uddannelsesinstitutionen normerede timer.
Forfattervirksomhed anses for efteruddannelse, hvis den pågældende
-
1) har skrevet eller været med til at skrive et faglitterært værk, der udgives af et forlag,
-
2) har skrevet eller været med til at skrive en faglig artikel, der offentliggøres i et tidsskrift efter forudgående kontrol af det faglige niveau foretaget af tidsskriftets redaktion, eller
-
3) har skrevet eller har været med til at skrive en forskningsafhandling.
Stk. 2 Efteruddannelse ved forfattervirksomhed omregnes på baggrund af antal skrevne tegn. 2340 tegn eksklusive mellemrum udgør en times efteruddannelse. Har flere forfattere deltaget i den pågældende udgivelse, beregnes antallet af efteruddannelsestimer på grundlag af den enkelte revisors andel i udgivelsen.
Et struktureret coachingforløb på arbejdspladsen anses som efteruddannelse, såfremt der forud for forløbet er opstillet konkrete læringsmål for forløbet, og det faglige niveau kan dokumenteres. Ved et struktureret coachingforløb på arbejdspladsen forstås en fokuseret læring tilpasset revisor eller en mindre gruppe af revisorer.
Stk. 2 En times coachingforløb udgør en times efteruddannelse for både revisor og underviser. Over en treårs-periode jf. § 3, stk. 1, kan der medtages op til 30 timers struktureret coachingforløb som efteruddannelse.
Er revisor omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, anses selvstudie og læring på ekstraordinære områder som efteruddannelse, såfremt revisor i forbindelse med sin kompetenceevaluering har vurderet fagområdet og læringsmålene for relevant, og såfremt det faglige niveau kan dokumenteres. Ved selvstudie forstås for eksempel læsning af faglitteratur, fagskrifter m.v. Ved læring på ekstraordinære områder forstås læring i forbindelse med løsning af helt ekstraordinære arbejdsopgaver på arbejdspladsen, og hvor der ikke har været et efteruddannelsesudbud efter § 11, stk. 1 og 2, om emnet.
Stk. 2 En times selvstudie og læring på ekstraordinære områder udgør en times efteruddannelse. Revisor kan over en treårs-periode jf. § 3, stk. 1, årligt medtage op til 5 timers selvstudie som efteruddannelse. Revisor kan over en treårs-periode jf. § 3, stk. 1, medtage op til 10 timers læring på ekstraordinære områder som efteruddannelse.