- Side 342 -
...2.1.18.3 omtales spørgsmålet således også under overskriften »Særligt om regler for forlods ekspropriation (fremrykket ekspropriation)«. Tilsvarende omfattes visse ekspropriationslignende indgreb også af fritagelsen, fx deklarationspålæg efter miljøbeskyttelseslovens § 24, jf. SKM 2015.436 SR. Se også nedenfor i kap. 19.2 om overtagelsessituationer.
(...)
...giver ikke anledning til særlige fortolkningsmæssige spørgsmål. Selv om en ekspropriation er gennemført, er det dog ikke nødvendigvis hele erstatningen, der er omfattet af skattefritagelsen. Forskellige afgrænsningsspørgsmål i denne forbindelse behandles i kap. 19.2. Herudover giver spørgsmålet om, hvornår et frivilligt salg opfylder betingelserne for
(...)
- Side 343 -
skattefrihed efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 2. pkt., ofte anledning til problemer og spørgsmål i praksis, jf. kap. 19.3.
...erhverv, fx en landbrugs- eller fabriksejendom. Fortjeneste ved salg af fast ejendom, som er erhvervet som led i den skattepligtiges næringsvej, falder dog uden for ejendomsavancebeskatningsloven, jf. § 1, stk. 2. Hvis ekspropriation sker over for en person, der professionelt driver handel med fast ejendom, gælder undtagelsen i § 11, stk. 1, derfor ikke.
(...)
- Side 344 -
...skaden. Skatterådet fandt herefter, at der må være tale om en midlertidig skade, indtil der efter 5 år måtte være foretaget en endelig vurdering, der konkluderer, at der er tale en varig skade. Se fx også SKM 2008.437 SR, SKM 2008.466 SR og SKM 2008.470 SR, hvor strukturskaderne blev anset som kortvarige, hvorfor erstatningerne var skattepligtige.
(...)
- Side 346 -
...er bragt i en fastlåst tvangssituation. Der har tidligere været en vis usikkerhed om den skattemæssige behandling af sådanne overtagelsessager, men Skatterådet tiltrådte i SKM 2008.816 SR, at betingelserne for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 2. pkt., var opfyldt ved et krav om overtagelse efter planlovens § 48.
(...)
...tiltrådte Højesteret i øvrigt i præmisserne, at overtagelse efter planlovens § 48 er omfattet af skattefriheden efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, idet det ved præsentation af sagens spørgsmål om, hvorvidt en overtagelse efter planlovens § 47 a er skattefri, anføres: »ligesom en kommunes overtagelse af en ejendom efter planlovens § 48«.
Som nævnt omfatter skattefriheden også ekspropriationslignende overdragelser, hvor en fast ejendom ved aftale helt eller delvist bliver overdraget til en erhverver, som efter formålet med erhvervelsen opfylder betingelserne for at ekspropriere, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 2. pkt. Det
(...)
- Side 348 -
...overdragelse af fast ejendom i ekspropriationssituationer, SKM 2006.438 SR, hvortil der fortsat kan henvises. SKATs fortolkning af betingelserne for skattefrihed efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 2. pkt. er beskrevet i Den juridiske vejledning 2019-1, afsnit C.H.2.1.18.3, om erstatninger i ekspropriationssituationer (frivillige salg).
Ved de to højesteretsdomme blev det fastslået, at det ikke er en betingelse for skattefrihed, at erhververen har ekspropriationskompetencen efter loven.374374 Begge domme angik ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., som i dag svarer til § 11, stk. 1, 2. pkt..
(...)
...ekspropriation tilkom kommunen. Efter sammenhængen med § 11, 1. pkt., om skattefrihed for fortjeneste opnået ved ekspropriation må det imidlertid være en betingelse for anvendelse af § 11, 2. pkt., at det på aftaletidspunktet måtte påregnes, at dispositionen ville blive gennemtvunget ved ekspropriation, såfremt en frivillig aftale ikke blev indgået.«