Emissionsafgiftsloven § 3

Denne konsoliderede version af emissionsafgiftsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven)

Lov nr. 619 af 11. juni 2024

§ 3

I denne lov forstås ved:

  • 1) CO2-ækvivalent: Den mængde af en drivhusgas, der svarer til det globale opvarmningspotentiale af 1 t kuldioxid (CO2).

  • 2) Driftsleder: En fysisk eller juridisk person, der driver eller kontrollerer et stationært anlæg, eller som har fået overdraget afgørende økonomiske beføjelser med hensyn til den tekniske drift heraf.

  • 3) Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorkarboner (HFC), perfluorkarboner (PFC), svovlheksafluorid (SF6) og andre gasformige bestanddele af atmosfæren, både natur- og menneskeskabte, som optager og genudsender infrarød stråling.

  • 4) Kvote: Bevis for retten til at udlede 1 t CO2-ækvivalent. Retten er nærmere reguleret i kvotedirektivet, der er gennemført ved lov om CO2-kvoter, og i andre EU-retsakter fastsat med hjemmel i kvotedirektivet (kvoteordningen).

  • 5) Kvotedirektivet: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen.

  • 6) Kvoteordningen: Reguleringen i lov om CO2-kvoter, i regler udstedt i medfør af lov om CO2-kvoter og i EU-retsakter om forhold omfattet af lov om CO2-kvoter.

  • 7) Kvotereturneringspligt: Pligt for driftsledere, luftfartsoperatører og søfartsoperatører til i medfør af kvoteordningen hvert år senest den 30. september i EU-registeret at returnere et antal kvoter svarende til deres verificerede udledning i det forudgående kalenderår.

  • 8) Luftfartsoperatør: En luftfartøjsoperatør, erhvervsmæssig lufttransportoperatør eller enhver anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner på luftfartens område.

  • 9) MR-forordningen: Kommissionens gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og om ændring af Kommissionens forordning nr. 601/2012/EU.

  • 10) MRV-forordningen: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF.

  • 11) Operatør: En driftsleder, luftfartsoperatør, søfartsoperatør (rederi), brændstofoperatør (reguleret enhed) eller enhver anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner.

  • 12) Overvågningsplan: Driftslederens eller luftfartsoperatørens plan for overvågning af drivhusgasemissioner, som den kompetente myndighed har godkendt, jf. MR-forordningens artikel 11, og søfartsoperatørens tilsvarende plan for overvågning af søfart, jf. MRV-forordningens artikel 6, stk. 6-8.

  • 13) Søfartsoperatør: Et rederi, en reder eller enhver anden organisation eller person såsom en forvalter eller bareboatchartrer, der er omfattet af kvoteordningens bestemmelser, fordi personen opfylder definitionen af rederi ifølge kvotedirektivets artikel 3, litra w.

  • 14) Udledningsrapport: Driftslederens eller luftfartsoperatørens verificerede rapport over de årlige emissionsmængder i rapporteringsperioden, som forelægges den kompetente myndighed, jf. MR-forordningens artikel 68, og søfartsoperatørernes tilsvarende rapport for søfart, jf. MRV-forordningens artikel 11.

  • 15) Udledningstilladelse: Tilladelse til en driftsleder eller brændstofoperatør til at udlede drivhusgasser, jf. § 4, stk. 1, i lov om CO2-kvoter.