- Side 144 -
...styrelsens praksis være under 8-10 % for, at lovens § 1, stk. 3, 2. led er aktuel. På baggrund af styrelsens praksis vedrørende lov om erhvervsdrivende fonde § 1, stk. 3 set i forhold til de meget betydelige bruttoerhvervsindtægter i K fond, er det derfor styrelsens opfattelse, at der ikke er grundlag for at genoptage afgørelsen truffet den 30. maj 1995.«
(...)
...et selvstændigt trossamfund inden for folkekirken var undtaget fra fondsloven, og at den derfor tilsvarende måtte være undtaget fra erhvervsfondslovens anvendelsesområde. Styrelsen forelagde spørgsmålet for Kirkeministeriet, som udtalte, at fonden ikke udgjorde et selvstændigt trossamfund. Ankenævnet, der stadfæstede styrelsens afgørelse, udtalte:
(...)
...erhvervsvirksomhed er undtaget fra loven, må antages at være udtømmende. Opregningen omfatter ikke trossamfund. Det er uden betydning for denne sag, om klageren er et »trossamfund« som omhandlet i § 1, stk. 2, nr. 3, i lov om fonde og visse foreninger. Efter lov om erhvervsdrivende fonde § 1, stk. 2, nr. 1, skal en fond efter denne lov anses for at
(...)
- Side 145 -
...indflydelse, måtte det efter foreningens karakter – en idrætshal opbygget af et lokalsamfund – ifølge ankenævnet antages, at medlemmernes vedtægtsmæssige indflydelse i givet fald, eksempelvis i eventuelle krisesituationer ville være en realitet. Der var endvidere intet i det fremkomne, der tydede på, at foreningsformen skulle være valgt for at omgå
(...)
- Side 146 -
...stigende, senest knap 325.000 kr., hvortil kom et næsten lige så stort beløb i bidrag fra den pågældende medkontrahent. Egenkapitalen var godt 3 mio. kr. Herefter tiltrådte ankenævnet, at fonden var omfattet af erhvervsfondslovens § 1, stk. 2, nr. 1, og at der ikke var grundlag for at henføre den under § 1, stk. 3, om erhvervsdrift i et ubetydeligt omfang.