- Side 72 -
...færdselsloven er nødret ikke ansvarsfrihedsgrund, når skadevolderen er objektivt ansvarlig i medfør af færdselslovens § 101, stk. 1, jf. nedenfor. Dette er en ændring i forhold til den før 1986 gældende færdselslov. På dette område er ældre retspraksis altså uden interesse (når bortses fra skader forvoldt under udrykningskørsel, jf. nedenfor afsnit 2.3).
- Side 73 -
...bilen. Landsretten udtalte videre, at »det fremgår af færdselslovens § 101, stk. 1, at den, der er ansvarlig for køretøjet, ifalder et objektivt ansvar, og skadevolderen kan herefter ikke påberåbe sig nødret som ansvarsfrihedsgrund, hvilket tillige er i overensstemmelse med bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 1985/ 86 tillæg A sp. 314«.
(...)
...henviser landsretten til forarbejderne til den nugældende bestemmelse i færdelslovens § 101, stk. 1, jf. Folketingstidende 1985-86, Tillæg A, sp. 314, hvor ansvarsgrundlaget for den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, blev ændret fra et præsumptionsansvar til et objektivt ansvar. I Folketingstidende 1985-86, Tillæg A, sp. 314, siges bl.a.:
(...)
På ovennævnte baggrund nåede landsretten i afgørelsen U 1998.1727 V (FED 1998.1257 V) til, at A var ansvarlig efter færdselslovens § 101, stk. 1,
- Side 75 -
...børn under en vis alder ikke erstatningsansvar),4949. von Eyben og Isager s. 123 ff. og i bekræftende fald foreligger der et solidarisk ansvar mellem bilisten og cyklisten/fodgængeren. Som altovervejende hovedregel bæres hele erstatningsbyrden endeligt af bilistens lovpligtige ansvarsforsikringsselskab (se nærmere nedenfor kapitel 10 under afsnit 4).