- Side 632 -
Hvis et motordrevet køretøj forvolder skade på anden måde, gælder der efter færdselslovens § 102 et culpaansvar.
(...)
Det objektive ansvar efter færdselslovens § 101 og culpaansvaret efter færdselslovens § 102 påhviler efter færdselslovens § 104, stk. 1, den ejer eller bruger, der benyttet køretøjet eller lader det benytte.
(...)
Hvad enten der er tale om skade forvoldt ved et færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet (færdselslovens § 101), eller der er tale om skade forvoldt på anden måde (færdselslovens § 102), er føreren af køretøjet efter færdselslovens § 104, stk. 2, kun ansvarlig efter en culparegel.
(...)
- Side 633 -
...(1) ejerens og brugerens objektive ansvar efter færdselslovens § 101, jf. § 104, stk. 1, (2) ejerens og brugerens culpaansvar efter færdselslovens § 102, jf. § 104, stk. 1, (3) førerens culpaansvar efter færdselslovens § 104, stk. 2 og (4) culpaansvar og hæftelsesansvar efter DL 3-19-2 for skader, der sker på områder, hvor færdselsloven ikke gælder.
(...)
...er ansvarlig for en skade, der er dækket af en tingsforsikring, en driftstabsforsikring eller en ansvarsforsikring – typisk en kaskoskade på et andet motorkøretøj (tingsforsikring) – kan det altså ikke komme på tale, at føreren kan påberåbe sig reglen om ansvarsfrihed i EAL § 19, stk. 1. Det gælder, selv om føreren kun har handlet simpelt uagtsomt.