- Side 492 -
...forebyggende (politimæssigt) øjemed. Disse almindelige regler, som i medfør af strl. § 2 normalt finder anvendelse også på speciallovgivningens område, suppleres inden for straffeloven af særreglen i § 203, stk. 2 (se kommentaren til denne bestemmelse). Uden for straffeloven bør især bemærkes færdselslovens § 133 a, der omtales nedenfor under stk. 2.
(...)
- Side 496 -
...nåede EMD i Welch v. The United Kingdom, dom af 09.02.1995 efter en samlet vurdering af en række momenter nåede frem til, at udbyttekonfiskation er en straf i konventionens forstand. Det indebærer, at en efterfølgende sag med påstand om udbyttekonfiskation risikerer at være i strid med princippet om ne bis in idem, jf. herved Komm. EU-Charter s. 539.
- Side 511 -
...17.6.2008 (FT 2007-08, 2. saml., L 96) udvidet til også at omfatte knallerter. En række afgørelser om køretøjer, hvor det var tvivlsomt, om de var knallerter eller motorcykler og derfor om konfiskation skulle ske efter § 75, stk. 2, eller efter fl. § 133 a, er således ikke længere relevante. Bortset fra ønsket om at øge antallet af konfiskationer af biler
- Side 516 -
...for subsidiær værdikonfiskation må således opfattes som en regel, der virker til skade for den, hos hvem konfiskation søges, og samtidig som en regel, der i sin begrundelse er nært beslægtet med udbyttekonfiskationsreglen i stk. 1. Om de særlige problemer ved værdikonfiskation efter § 75, stk. 3, jf. færdselslovens § 133 a, se nedenfor under praksis.
(...)
Problemerne med værdikonfiskation i sager efter færdselslovens § 133 a er præget af, at bestemmelsen alene angiver præventive hensyn, således at det afgørende for værdikonfiskationen er, om denne er påkrævet for at afskære tiltalte fra at købe en ny bil, jf. den udførlige behandling i AÅ 1993.93 ff.
- Side 519 -
...vid adgang til konfiskation. Adgangen er i færdselssager yderligere udvidet ved muligheden for at anvende § 77 a til at konfiskere den bil, der ikke kan konfiskeres efter færdselslovens § 133 a, fordi bilen ikke tilhører T, jf. kommentaren til § 77 a, ligesom § 133 a, stk. 2, 2. pkt., som gennemgået ovenfor også åbner op for tredjemandskonfiskation.
(...)
...minoritetsanpartshaver, og dernæst hos denne konfiskerede kaviar importeret uden tilladelse efter naturbeskyttelsesloven. Tiltalen skulle efter RM 5/1999 være rejst mod virksomheden, jf. kommentaren til § 27 under valg af ansvarssubjekt. I meddelelsen omtaler Rigsadvokaten alene, at påstand om udbyttekonfiskation skal nedlægges over for den juridiske person.
- Side 522 -
...frakendt. Tiltalte blev straffet for medvirken til den andens ulovlige kørsel, og konfiskationen skete således »hos den, der er ansvarlig for lovovertrædelsen«, jf. stk. 2. Tiltalte var tidligere straffet for tilsvarende forhold. Om konfiskation efter færdselslovens § 133 a se Waage: Spirituskørsel s. 365 f. og ovenfor under omtalen af § 75, stk. 2.
(...)
- Side 523 -
...konfiskation hos tredjemand af denne at kunne ankes efter de civilprocessuelle regler, jf. Komm. rpl. III s. 5, note 5, og U 1997.1441 Ø. Afgørelsen kan også ankes som straffesag, jf. rpl. § 684, stk. 1, nr. 3. Om anke i disse sager se U 2011.3304 Ø og U 2012.3476 Ø. De er omtalt ovenfor under omtalen af færdselslovens § 133 a i kommentaren til § 75, stk. 2.
- Side 538 -
...U 2019.240 V skete der ikke konfiskation af en bil ejet i sameje af føreren (S), der havde kørt spirituskørsel, og dennes ægtefælle (M). Da bilen også var ejet af M, fastslog landsretten, at betingelserne i færdselslovens § 133 a, stk. 2, ikke var opfyldt i forhold til ham. Beslaglæggelse af bilen med henblik på konfiskation kunne herefter kun ske,
(...)
- Side 539 -
...færdselslovens § 133 a, stk. 14. Da S efter det oplyste ikke tidligere var straffet for spirituskørsel, havde M ikke haft anledning til at forhindre hende i at benytte bilen eller træffe foranstaltninger mod, at hun kørte spirituskørsel. På den baggrund var betingelserne for at beslaglægge bilen, i forhold til M med henblik på senere konfiskation, ikke opfyldt.