Kapitel 1 Kontrollen
Fødevarestyrelsens kontrol med virksomheder, som efter bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. (autorisationsbekendtgørelsen) er autoriserede eller registrerede til at håndtere fødevarer eller fødevarekontaktmateriale, gennemføres som frekvensbaseret basiskontrol efter de i bilag 2-5 fastsatte standardfrekvenser eller som stikprøvebaseret basiskontrol.
Stk. 2 For virksomheder, som i henhold til risikoindplacering, jf. bilag 2-5, har en frekvens på mere end en årlig frekvensbaseret basiskontrol, kan Fødevarestyrelsen nedsætte årlige antal kontroller, hvis hensynet til den faglige prioritering i det enkelte år gør dette nødvendigt.
Stk. 3 Virksomheder, omfattet af frekvensbaseret basiskontrol, bliver kontrolleret efter standardfrekvensen. Virksomheder med en standardfrekvens på mindst 1 bliver dog kontrolleret efter reduceret frekvens, jf. bilag 2-5, hvis de seneste fire kontrolrapporter, jf. § 17, er uden anmærkning for overtrædelse af fødevarelovgivningen, og samtlige kontrolrapporter dækkende en periode på mindst 12 måneder også er uden anmærkning for overtrædelse af fødevarelovgivningen. Videreførte kontrolrapporter, jf. § 3, indgår i beregningen. Fødevarestyrelsen reducerer kontrolfrekvensen ved førstkommende kontrolrapport, hvor ovennævnte betingelser er opfyldt.
Stk. 4 Fødevarestyrelsens kontrol med kædehovedkontorer, registreret efter § 11 og 12, er baseret på frekvensbaseret basiskontrol. Frekvensen fastsættes til 1 årlig frekvensbaseret basiskontrol for kædehovedkontorer på detailområdet og 1-2 årlige frekvensbaserede basiskontroller for kædehovedkontorer på engrosområdet.
Stk. 5 Ud over kontrol omfattet af stk. 1-4, kan Fødevarestyrelsen som led i prioriteret indsats, kampagnekontrol, kontrol efter anmeldelse og lignende gennemføre yderligere kontroller i fødevarevirksomheder. Endvidere kan styrelsen gennemføre kontrol (»starthjælp«) i nye virksomheder, omfattet af stikprøvebaseret basiskontrol.
Stk. 6 I virksomheder, som får anmærkning (indskærpelse, påbud, forbud, bødeforelæg, politianmeldelse eller virksomhedskarantæne) for overtrædelse af fødevarelovgivningen, gennemfører Fødevarestyrelsen to ekstra kontroller (opfølgende kontrol). Ved indskærpelse for manglende ophængning af kontrolresultat 1 og ved anmærkninger givet ved stikprøvebaseret kontrol målrettet transportmidler gennemføres alene én opfølgende kontrol. Derudover kan den ene af de to opfølgende kontroller bortfalde, hvis der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder.
Stk. 7 Fødevarestyrelsen kan træffe afgørelse om at gennemføre én eller flere ekstra kontroller (skærpet kontrol), hvis det skønnes nødvendigt for at sikre overholdelse af fødevarelovgivningen.
Stk. 8 Fødevarestyrelsen gennemfører kontrol ved kontrolbesøg, medmindre Fødevarestyrelsen vurderer, at overholdelse af fødevarelovgivningen mere hensigtsmæssigt kan kontrolleres på anden vis, herunder ved administrativ kontrol.
Stk. 9 Fødevarestyrelsen skal ved anmærkning for følgende overtrædelser gennemføre første ekstra kontrol (opfølgende kontrol), jf. stk. 6, som administrativ kontrol, hvis kontrollen kan gennemføres alene på grundlag af virksomhedens fremsendelse af dokumentation eller på grundlag af digital kontrol, hvor virksomhedens login ikke er påkrævet:
-
1) Virksomhed opstartet i strid med § 31, jf. § 7, i autorisationsbekendtgørelsen, herunder ved manglende anmeldelse af ejerskifte, jf. § 40, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen.
-
2) Manglende anmeldelse af væsentlige ændringer i registrerede virksomheder, jf. § 39, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen.
-
3) Manglende overensstemmelseserklæringer (fødevarekontaktmaterialer), jf. § 15, stk. 1, i bekendtgørelse om fødevarekontaktmaterialer (fødevarekontaktmaterialebekendtgørelsen).
-
4) Manglende anmeldelse af kosttilskud, jf. § 3, stk. 1, i bekendtgørelse om kosttilskud (kosttilskudsbekendtgørelsen).
-
5) Manglende overholdelse af fødevarelovgivningen konstateret i forbindelse med kontrol af fødevarevirksomheders markedsføring på digitale platforme.
Stk. 10 Fødevarestyrelsen kan træffe afgørelse om at gennemføre kontroller efter stk. 9 som kontrolbesøg, hvis det skønnes nødvendigt for at sikre overholdelse af fødevarelovgivningen.
Fødevarestyrelsen indplacerer på grundlag af virksomhedens aktiviteter, processer og produkter virksomheden i en af de i bilag 1 nævnte risikogrupper i forbindelse med
-
1) registrering af primærproducenter med levering af små mængder animalske fødevarer fra egen primærproduktion direkte til endelige forbrugere og direkte til lokale detailvirksomheder, der leverer direkte til endelige forbrugere, jf. § 6, stk. 1, eller 2, i autorisationsbekendtgørelsen,
-
2) registrering af primærproducenter med levering af æg fra egen primærproduktion til eget ægpakkeri autoriseret til begrænset, lokal omsætning, jf. § 6, stk. 5, i autorisationsbekendtgørelsen,
-
3) registrering af detailvirksomheder med undtagelse af detail med engros, jf. § 7, stk. 2, i autorisationsbekendtgørelsen, og
-
4) registrering af producenter af fødevarekontaktmaterialer med direkte salg til forbrugeren, jf. § 28, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen.
Stk. 2 Fødevarestyrelsen indplacerer på grundlag af virksomhedens aktiviteter, processer og produkter virksomheden i en af de i bilag 1 nævnte risikogrupper i forbindelse med
-
1) autorisation eller registrering af engrosvirksomheder eller detail med engrosvirksomhed, jf. § 7, stk. 1, eller 2, i autorisationsbekendtgørelsen,
-
2) registrering af virksomheder, som indfører, fremstiller eller foretager markedsføring med henblik på levering til anden virksomhed af visse fødevarekontaktmaterialer, jf. § 28, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen, og
-
3) registrering af virksomheder med mobile anlæg og lignende, som anvendes ved assistance ved primærproducenters slagtning eller slagtemæssige behandling af tamfjerkræ, kaniner og opdrættet fjervildt til brug for direkte levering til endelige forbrugere eller til lokale detailvirksomheder, eller som anvendes til slagtning eller slagtemæssig behandling i forbindelse med hjælp til primærproducenters hjemmeslagtning, jf. § 11, stk. 1, eller stk. 2, i autorisationsbekendtgørelsen.
Stk. 3 Fødevarestyrelsen kan efterfølgende ændre en virksomheds indplacering i risikogruppe, hvis væsentlige ændringer i virksomheden, jf. § 38, stk. 1, eller § 39, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen, eller andre relevante forhold giver anledning til dette.
Stk. 4 Fødevarestyrelsen kan nedsætte den aktuelle frekvens for engrosvirksomheder og detail med engros, som er omfattet af frekvensbaseret basiskontrol, med 1, hvis kontrolbehovet i virksomheden vurderes at være væsentligt mindre end den på grundlag af risikokarakteriseringen fastlagte standardfrekvens eller opnåede reducerede frekvens. Fødevarestyrelsen lægger ved denne vurdering vægt på, om virksomhederne har en meget begrænset varemængde samt meget begrænsede aktiviteter, produkter og processer i forhold til sammenlignelige virksomheder. Frekvensen kan dog ikke nedsættes til mindre end 1.
Ved et anmeldepligtigt ejerskifte, jf. § 40 i autorisationsbekendtgørelsen, eller hvis en virksomhed flytter til nye lokaler og derfor skal autoriseres eller registreres på ny, bortfalder tidligere kontrolrapporter.
Stk. 2 Virksomheder, som er omfattet af frekvensbaseret basiskontrol og indplaceret i risikogrupperne »lav«, »middel«, »høj« eller »særlig høj«, får dog uanset ejerskifte eller flytning og uden forudgående ansøgning videreført de op til tre seneste kontrolrapporter fra tidligere ejer, hvis virksomheden i øvrigt fortsætter uændret. Videreførelse af kontrolrapporter efter 1. pkt. er endvidere betinget af, at den seneste kontrolrapport er uden anmærkninger, og at de op til tre seneste kontrolrapporter i en ubrudt række er uden anmærkninger.
Fødevarevirksomheder, som har et certificeret kvalitetsstyringssystem, og for hvem Fødevarestyrelsen har fastlagt en standardfrekvens for antallet af årlige frekvensbaserede basiskontroller på mindst ”1” kan efter ansøgning få nedsat antallet af årlige frekvensbaserede basiskontroller, jf. bilag 4 eller 5.
Stk. 2 Det certificerede kvalitetsstyringssystem skal dække alle virksomhedens fødevareaktiviteter og alle de for aktiviteterne relevante krav i fødevarelovgivningen, jf. dog stk. 3.
Stk. 3 De særlige lovgivningsmæssige krav til eksport til tredjelande, import fra tredjelande samt økologi kan virksomheden dog helt eller delvist undtage fra det certificerede kvalitetsstyringssystem. Virksomheden kan ansøge om, at en fødevareaktivitet ikke er omfattet af det certificerede kvalitetsstyringssystem, hvis aktiviteten kun udgør en meget begrænset del af virksomhedens samlede fødevareaktiviteter, og aktiviteten ikke har direkte betydning for fødevaresikkerheden.
Stk. 4 Hvis flere fødevarevirksomheder er omfattet af samme certificerede kvalitetsstyringssystem, kan Fødevarestyrelsen tillade, at styringen af én eller flere fødevareaktiviteter foretages samlet på én af fødevarevirksomhederne.
Stk. 5 Certificeringen skal være foretaget af et certificeringsorgan, der er akkrediteret af et akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af EA's (European co-operation for Accreditation) multilaterale aftale om gensidig anerkendelse. Certificeringsorganet skal være akkrediteret til at certificere efter den eller de standarder, som udgør grundlaget for kvalitetsstyringssystemet.
Stk. 6 Nedsættelsen af årlige antal frekvensbaserede basiskontroller får virkning, når Fødevarestyrelsen efter ansøgningen har registreret, at virksomheden har et certificeret kvalitetsstyringssystem.
Ansøgning om nedsættelse af årlige antal frekvensbaserede basiskontroller indgives til Fødevarestyrelsen via den digitale blanket ”Ansøgning som 3. partscertificeret” på www.virk.dk.
Stk. 2 Hvis ansøgningen omfatter flere virksomheder omfattet af samme certificerede kvalitetsstyringssystem, jf. § 4, stk. 4, skal ansøgningen indeholde oplysninger om de omfattede virksomheder samt angive de fødevareaktiviteter, hvor styringen er samlet hos én af disse virksomheder.
Stk. 3 Virksomheden skal endvidere i ansøgningen acceptere følgende vilkår:
-
1) Fødevarestyrelsen skal ved kontrol i virksomheden have adgang til certificeringsorganets auditrapporter for de seneste 3 år.
-
2) Virksomheden skal i forbindelse med kontrollen kunne redegøre for, hvilke dele af virksomhedens kvalitetsstyringssystem certificeringsorganet har gennemgået, og hvor dette er dokumenteret i certificeringsorganets auditrapport.
-
3) Hvis kvalitetsstyringssystemet eller certificeringsorganets auditrapporter ikke er på dansk, kan Fødevarestyrelsen kræve dem oversat til dansk i det omfang, det er nødvendigt for fødevarekontrollen.
Stk. 4 Hvis certificeringen af virksomhedens kvalitetsstyringssystem bortfalder, eller hvis kvalitetsstyringssystemet eller virksomheden ændres, således at betingelsen i § 4, stk. 2, om, at systemet skal dække alle virksomhedens fødevareaktiviteter og alle de for aktiviteterne relevante krav i fødevarelovgivningen, ikke længere er opfyldt, skal virksomheden omgående meddele dette til Fødevarestyrelsen.
Fødevarestyrelsen kan tilbagekalde en fødevarevirksomheds nedsættelse af årlige antal frekvensbaserede basiskontroller efter § 4, stk. 1, hvis
-
1) betingelserne i § 4, stk. 2, ikke er opfyldt,
-
2) virksomheden ikke overholder vilkårene i § 5, stk. 3, eller
-
3) virksomheden har givet urigtige oplysninger i ansøgningen.
En kæde på detailområdet kan omfattes af kædekontrol, hvis
-
1) kæden består af et kædehovedkontor med en dertil knyttet gruppe på mindst 10 detailvirksomheder, som er registrerede i henhold til § 7, stk. 2, i autorisationsbekendtgørelsen, og
-
2) samtlige virksomheder, der er omfattet af kædehovedkontorets styring, er omfattet af kædekontrollen.
Stk. 2 Der kan til en kæde på detailområdet knyttes en eller flere engrosvirksomheder. I det tilfælde udføres kontrollen med kædehovedkontoret efter reglerne for kæder på engrosområdet.
En kæde på engrosområdet kan omfattes af kædekontrol, hvis
-
1) kæden består af et kædehovedkontor med en dertil knyttet gruppe på mindst fem engrosvirksomheder, som er autoriserede eller registrerede i henhold til § 7 i autorisationsbekendtgørelsen, og
-
2) samtlige virksomheder, der er omfattet af kædehovedkontorets styring, er omfattet af kædekontrollen.
Stk. 2 Der kan til en kæde på engrosområdet knyttes en eller flere detailvirksomheder.
Et kædehovedkontor skal have ansvar og varetage styring inden for kæden for overholdelse af dele af fødevarelovgivningen. Det skal som minimum omfatte ansvar og styring for den fælles markedsføring inden for kæden.
Stk. 2 Kædehovedkontorets ansvar og styring kan enten være baseret på, at det sammen med de tilknyttede virksomheder tilhører samme juridiske person (samme CVR-nr.), eller det kan være baseret på en skriftlig aftale med hver af de tilknyttede virksomheder, hvorefter disse virksomheder underkaster sig kædehovedkontorets styring på de områder, hvor kædehovedkontoret har ansvaret.
Fødevarestyrelsens kædekontrol indebærer, at kontrol med de dele af fødevarelovgivningen, hvor kædehovedkontoret har ansvaret og varetager styringen, foretages i kædehovedkontoret.
Stk. 2 For kæder med kædevirksomheder omfattet af frekvensbaseret basiskontrol, og hvor kædehovedkontoret har ansvaret for risikoanalyse og egenkontrolprogram for samtlige virksomheder omfattet af kæden, nedsætter Fødevarestyrelsen det samlede antal frekvensbaserede basiskontroller, med 1/3, hvis virksomhederne i kæden i de foregående 24 måneder har haft en højere regelefterlevelse end gennemsnittet inden for samme branchegruppe (detail eller engros). Ved regelefterlevelse forstås i denne sammenhæng den andel af det samlede antal kontrolrapporter fra ordinær kontrol og ekstra kontrol, som er uden anmærkninger. Regelefterlevelsen opgøres årligt pr. 1. oktober. For nye kæder med virksomheder omfattet af frekvensbaseret basiskontrol fastlægges det samlede antal frekvensbaserede basiskontroller for den resterende del af kalenderåret på det tidspunkt, hvor kæden bliver omfattet af kædekontrollen.
Stk. 3 Nedsættelse af antal frekvensbaserede basiskontroller for det kommende år, jf. stk. 2, meddeles kædehovedkontoret senest den 15. november i det indeværende år.
Kæden kan blive omfattet af kædekontrollen ved at ansøge Fødevarestyrelsen om at blive registreret som enten kæde på detailområdet, jf. § 7, stk. 1, eller kæde på engrosområdet, jf. § 8, stk. 1.
Stk. 2 Ansøgning om kædekontrol skal ske på den digitale blanket til godkendelse af kædekontrol på www.virk.dk.
Stk. 3 Kæden skal i ansøgningen oplyse, hvilke fødevarevirksomheder, der er autoriseret eller registreret, jf. § 7, stk. 1, eller stk. 2, i autorisationsbekendtgørelsen, der skal indgå i kæden samt de nødvendige oplysninger om kædehovedkontoret, herunder de områder, hvor kædehovedkontoret skal have ansvar for og styring af overholdelse af fødevarelovgivningen.
Stk. 4 Kæden skal i ansøgningen desuden oplyse, hvorvidt ansvar og styring er baseret på ejerforhold eller skriftlig aftale, jf. § 9, stk. 2.
Fødevarestyrelsen registrerer kædehovedkontoret, jf. § 11, stk. 3, som kædehovedkontor, uanset om kædehovedkontoret allerede er autoriseret eller registreret som fødevarevirksomhed i henhold til § 7, stk. 1, eller stk. 2, i autorisationsbekendtgørelsen.
Fødevarestyrelsen tildeler kæden en kædekoordinator, som er kædens kontaktperson. Kædekoordinatoren koordinerer kontrollen i kæden og udfører kontrol i kædehovedkontoret.
Stk. 2 Snarest muligt efter ansøgningen gennemgår koordinatoren sammen med kædehovedkontoret oversigt over aktiviteter, som kædehovedkontoret forpligter sig til at have ansvar og styringen for, jf. § 9, stk. 1, og det aftales, hvilken medarbejder hos kæden, som skal varetage kædens kontakt med Fødevarestyrelsen, herunder kædekoordinatoren.
Stk. 3 Hvis kædekontrollen er baseret på en skriftlig aftale mellem kædehovedkontor og de tilknyttede virksomheder, jf. § 9, stk. 2, skal kædekoordinator tillige gennemgå den skriftlige aftale med henblik på at sikre, at omfattede aktiviteter af kædekontrollen også er omfattet af aftalen.
Stk. 4 Hvis kædekontrolfrekvensen er nedsat, jf. § 10, stk. 3, udpeger kædekoordinatoren, hvilke af kædens virksomheder, der skal have nedsættelse i antallet af frekvensbaserede basiskontroller. Kontrolfrekvenser, jf. bilag 2-5, finder således ikke anvendelse for disse virksomheder.
Kædehovedkontoret skal løbende ved anvendelse af den digitale blanket på www.virk.dk eller den tilsvarende blanket på Fødevarestyrelsens hjemmeside oplyse Fødevarestyrelsen om
Stk. 2 Ophør eller udtræden af virksomheder omfattet af kæden, berører ikke den fastsatte kædekontrolfrekvens i indeværende år.
Stk. 3 Tilmelding af en eksisterende eller nyetableret virksomhed, der er autoriseret eller registreret i henhold til § 7, stk. 1, eller stk. 2, i autorisationsbekendtgørelsen sker via den digitale blanket om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder på www.virk.dk eller den tilsvarende blanket på Fødevarestyrelsens hjemmeside. For disse fødevarevirksomheder med frekvensbaseret basiskontrol bevares det oprindelige antal frekvensbaserede basiskontroller i det indeværende år, jf. bilag 2-5.
Stk. 4 Ophører kæden, eller ønsker den at udtræde af kædekontrollen, skal kædehovedkontoret snarest muligt meddele dette til kædekoordinatoren. Ophør eller udtræden af kædekontrollen får virkning med en måneds varsel til udløbet af en kalendermåned. Eventuel nedsættelse af antal frekvensbaserede basiskontroller som følge af god regelefterlevelse bortfalder herefter.
Fødevarestyrelsen kan afregistrere en kæde fra kædekontrollen, jf. § 11, stk. 1, hvis kæden ikke overholder betingelserne i § 7, stk. 1 eller 2, § 8, stk. 1 eller 2, § 14, stk. 1, eller der er givet urigtige oplysninger ved ansøgningen.
Virksomheder kan i forbindelse med anmeldepligtigt ejerskifte, jf. § 40, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen, bestille et kontrolbesøg hos Fødevarestyrelsen.
Stk. 2 Virksomheder kan bestille et kontrolbesøg hos Fødevarestyrelsen, hvis ekstra kontrol, jf. § 1, stk. 6, ikke gennemføres som kontrolbesøg.