Fødevarekontrolbekendtgørelsen § 1

Denne konsoliderede version af fødevarekontrolbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

ophæves den 1. januar 2025

Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater

Bekendtgørelse nr. 562 af 17. maj 2023

Kontrolindsatser, kontrolfrekvenser, risikogruppeindplacering og videreførelse af kontrolrapporter
§ 1

Fødevarestyrelsens kontrol med virksomheder, som efter bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. (autorisationsbekendtgørelsen) er autoriserede eller registrerede til at håndtere fødevarer eller fødevarekontaktmateriale, gennemføres som frekvensbaseret basiskontrol efter de i bilag 2-5 fastsatte standardfrekvenser eller som stikprøvebaseret basiskontrol.

Stk. 2 For virksomheder, som i henhold til risikoindplacering, jf. bilag 2-5, har en frekvens på mere end en årlig frekvensbaseret basiskontrol, kan Fødevarestyrelsen nedsætte årlige antal kontroller, hvis hensynet til den faglige prioritering i det enkelte år gør dette nødvendigt.

Stk. 3 Virksomheder, omfattet af frekvensbaseret basiskontrol, bliver kontrolleret efter standardfrekvensen. Virksomheder med en standardfrekvens på mindst 1 bliver dog kontrolleret efter reduceret frekvens, jf. bilag 2-5, hvis de seneste fire kontrolrapporter, jf. § 17, er uden anmærkning for overtrædelse af fødevarelovgivningen, og samtlige kontrolrapporter dækkende en periode på mindst 12 måneder også er uden anmærkning for overtrædelse af fødevarelovgivningen. Videreførte kontrolrapporter, jf. § 3, indgår i beregningen. Fødevarestyrelsen reducerer kontrolfrekvensen ved førstkommende kontrolrapport, hvor ovennævnte betingelser er opfyldt.

Stk. 4 Fødevarestyrelsens kontrol med kædehovedkontorer, registreret efter § 11 og 12, er baseret på frekvensbaseret basiskontrol. Frekvensen fastsættes til 1 årlig frekvensbaseret basiskontrol for kædehovedkontorer på detailområdet og 1-2 årlige frekvensbaserede basiskontroller for kædehovedkontorer på engrosområdet.

Stk. 5 Ud over kontrol omfattet af stk. 1-4, kan Fødevarestyrelsen som led i prioriteret indsats, kampagnekontrol, kontrol efter anmeldelse og lignende gennemføre yderligere kontroller i fødevarevirksomheder. Endvidere kan styrelsen gennemføre kontrol (»starthjælp«) i nye virksomheder, omfattet af stikprøvebaseret basiskontrol.

Stk. 6 I virksomheder, som får anmærkning (indskærpelse, påbud, forbud, bødeforelæg, politianmeldelse eller virksomhedskarantæne) for overtrædelse af fødevarelovgivningen, gennemfører Fødevarestyrelsen to ekstra kontroller (opfølgende kontrol). Ved indskærpelse for manglende ophængning af kontrolresultat 1 og ved anmærkninger givet ved stikprøvebaseret kontrol målrettet transportmidler gennemføres alene én opfølgende kontrol. Derudover kan den ene af de to opfølgende kontroller bortfalde, hvis der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 7 Fødevarestyrelsen kan træffe afgørelse om at gennemføre én eller flere ekstra kontroller (skærpet kontrol), hvis det skønnes nødvendigt for at sikre overholdelse af fødevarelovgivningen.

Stk. 8 Fødevarestyrelsen gennemfører kontrol ved kontrolbesøg, medmindre Fødevarestyrelsen vurderer, at overholdelse af fødevarelovgivningen mere hensigtsmæssigt kan kontrolleres på anden vis, herunder ved administrativ kontrol.

Stk. 9 Fødevarestyrelsen skal ved anmærkning for følgende overtrædelser gennemføre første ekstra kontrol (opfølgende kontrol), jf. stk. 6, som administrativ kontrol, hvis kontrollen kan gennemføres alene på grundlag af virksomhedens fremsendelse af dokumentation eller på grundlag af digital kontrol, hvor virksomhedens login ikke er påkrævet:

  • 1) Virksomhed opstartet i strid med § 31, jf. § 7, i autorisationsbekendtgørelsen, herunder ved manglende anmeldelse af ejerskifte, jf. § 40, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen.

  • 2) Manglende anmeldelse af væsentlige ændringer i registrerede virksomheder, jf. § 39, stk. 1, i autorisationsbekendtgørelsen.

  • 3) Manglende overensstemmelseserklæringer (fødevarekontaktmaterialer), jf. § 15, stk. 1, i bekendtgørelse om fødevarekontaktmaterialer (fødevarekontaktmaterialebekendtgørelsen).

  • 4) Manglende anmeldelse af kosttilskud, jf. § 3, stk. 1, i bekendtgørelse om kosttilskud (kosttilskudsbekendtgørelsen).

  • 5) Manglende overholdelse af fødevarelovgivningen konstateret i forbindelse med kontrol af fødevarevirksomheders markedsføring på digitale platforme.

Stk. 10 Fødevarestyrelsen kan træffe afgørelse om at gennemføre kontroller efter stk. 9 som kontrolbesøg, hvis det skønnes nødvendigt for at sikre overholdelse af fødevarelovgivningen.