Fødevarekontrolbekendtgørelsen § 20

Denne konsoliderede version af fødevarekontrolbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater

Bekendtgørelse nr. 562 af 17. maj 2023

Detailvirksomheders ophængning af smileymærke med smileysymbolet, smileymærke med fødevarekontrolsymbol eller streamer i indgangsparti
§ 20

Følgende virksomheder modtager sammen med kontrolrapporten et smileymærke med det relevante smileysymbol, jf. § 17, kontrolhistorik og QR-kode til virksomhedens side på www.findsmiley.dk:

Stk. 2 Virksomhederne skal umiddelbart efter modtagelsen ophænge smileymærket ved indgangspartiet til virksomheden. Smileymærket skal placeres, så det til stadighed er let synligt og læsbart for forbrugerne, inden de betræder virksomhedens forretningsområde. Virksomheder med mobile salgssteder skal ophænge smileymærket synligt og læsbart for forbrugerne på hvert enkelt salgssted, som er kontrolleret. Hvis smileymærket ikke længere fremtræder læsbart, skal virksomheden rekvirere et nyt hos Fødevarestyrelsen. Smileymærket kan nedtages efter 5 år fra kontroldatoen. Hvis smileymærket nedtages, skal virksomheden i stedet ophænge det af Fødevarestyrelsen tidligere fremsendte smileymærke med kontrolinformationssymbol, jf. § 21.

Stk. 3 Ved virksomheder med mere end ét indgangsparti, eller hvis mere end ét salgssted er omfattet af et smileymærke, skal virksomheden ophænge kopi.

Stk. 4 Fødevarestyrelsen kan give en virksomhed nærmere anvisning om placeringen af smileymærket, hvis det skønnes nødvendigt for at sikre tilgængeligheden for forbrugerne. Fødevarestyrelsen kan uanset stk. 1 endvidere træffe beslutning om, at en virksomhed midlertidigt skal undlade ophængning af smileymærket, hvis det seneste kontrolresultat skønnes ikke at være retvisende.

Stk. 5 Fødevarestyrelsen kan dispensere fra kravene til placering af smileymærket, hvis tilgængeligheden for forbrugerne sikres bedre ved en anden placering.