- Side 405 -
...det dog ikke på forhånd kan udelukkes, at der i særlige tilfælde på baggrund af en sags konkrete omstændigheder kan foretages en tilstrækkelig faktisk og retlig øremærkning af anlægsstøtte til private aktører, der varetager både kommunale og ikke-kommunale opgaver. Skrivelsen omtales nærmere i kapitel 21 nedenfor fra og med afsnittene efter note 19.
- Side 413 -
loven, dvs. også støtte efter kommunalfuldmagtsreglerne, jf. den nye bestemmelse, der blev indsat som folkeoplysningslovens § 44 a.4646. Se § 1, nr. 2, og § 1, nr. 9, i lov nr. 1553 af 13. december 2016 vedrørende henholdsvis folkeoplysningslovens § 4 a og § 44 a.
(...)
Bestemmelsen i folkeoplysningslovens § 44 a lyder således:
(...)
Folkeoplysningslovens § 44 a indskrænker kommunalbestyrelsens mulighed for at yde tilskud eller udlåne eller udleje lokaler til foreninger efter kommunalfuldmagtsreglerne, således at der ikke – heller ikke – via mellem-
(...)
- Side 414 -
...alle foreninger, som kommunalbestyrelsen kan yde tilskud eller udlåne eller udleje lokaler til på et andet grundlag end folkeoplysningsloven, dvs. bestemmelsen gælder også for ikke-folkeoplysende foreninger. Bestemmelsen gælder ligeledes, når en fysisk person agerer som mellemmand for en forening, men ikke, når en fysisk person handler på egne vegne.
(...)
Folkeoplysningslovens § 44 a omfatter alle former for foreningsstøtte efter kommunalfuldmagtsreglerne samt udlejning af kommunale lokaler på markedsvilkår.
(...)
...vurdering af, om en forening søger at modarbejde eller underminere demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Forarbejderne indeholder en række anvisninger på, hvornår en forening er omfattet af folkeoplysningslovens § 44 a.4848. FT 2016-17, lovforslag nr. L 13, bemærkninger til § 44 a, vedrørende lov nr. 1553 af 13. december 2016.