- Side 875 -
I gældende dansk ret, jf. SEL § 1 og FBL § 1, afgøres spørgsmålet om skatteretsevne ikke alene ud fra selvstændige skatteretlige kriterier, idet bestemmelserne tager deres udgangspunkt i såvel selskabsretlige regler og begreber som skatteretlige kriterier, jf. nærmere under 2.
- Side 878 -
...arbejdsgiverforeninger) er skattepligtige efter et særligt sæt regler, idet deres vigtigste indtægter – kontingenter – ikke er skattepligtige, jf. FBL § 8. Skatteprocenten er den samme som for aktieselskaber, jf. FBL § 11, stk. 1, der henviser til SEL § 17, stk. 1. Trusts, der administreres fra Danmark omfattes også af fondsbeskatningsloven, jf. FBL § 1, stk. 1, nr. 4..
(...)
...personsammenslutning overhovedet skal tillægges selvstændig skatteretsevne, og for det andet under hvilken beskatningsform, herunder hvilken bestemmelse i SEL § 1 eller FBL § 1, personsammenslutningen skal indplaceres. For fonde opstår det særlige spørgsmål, om fonden har opnået en i forhold til stifteren og stifterens familie nødvendig uafhængighed.
- Side 885 -
En tilsvarende bestemmelse findes i FBL § 1, stk. 1, nr. 4, gældende for udenlandske fonde og trusts, hvis disse efter danske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt og har ledelsens sæde i Danmark.
(...)
...sæde her i landet, hvis den havde været et selvstændigt skattesubjekt i Danmark. Dette kunne f.eks. være tilfældet, hvis trusten administreres i Danmark. Reglen gælder dog ikke, hvis trustens indkomst beskattes efter LL § 16 K, hvis der er betalt indskudsafgift af kapitalen efter FBL § 3 A, eller hvis der er betalt båndlæggelsesafgift efter FBL § 3 C.
(...)
...risikoprofil trusten skulle have. Det gjorde ingen forskel, at spørger underskrev alle dokumenter om investeringer, når hun var på ferie i USA, da beslutningerne reelt var truffet forud for møderne i USA. Skatterådet var tidligere kommet til samme resultat i SKM2020.9.SR. Afgørelsen fra Skatterådet er kommenteret af Inge Langhave i SR-Skat 2020.131.
- Side 887 -
...et andelsselskab, en forening eller en fond. Om anerkendelsen og kvalifikationen af udenlandske selskaber og foreninger mv. se under 6. Det skal bemærkes, at udenlandske selskaber og fonde mv. kan blive omfattet af reglerne om ubegrænset skattepligt, såfremt ledelsen har sæde her i landet, jf. SEL § 1, stk. 6, og FBL § 1, stk. 1, nr. 4, se ovenfor.
- Side 905 -
...institutionsbeskatning er ændret, idet skattepligten for foreninger mv. er udvidet til også at omfatte udbytte, renter og kursgevinster på kontrolleret gæld, samt royalty. Udvidelsen omfatter ikke foreninger med et udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål, idet de fortsat er undtaget fra skattepligten af udbytte. Der henvises til kap. 29.
- Side 906 -
...fondsbeskatningsloven en definition på begrebet fond, idet lovgivningsmagten fandt det mest hensigtsmæssigt, at afgrænsningen af fonde over for andre organisationsformer blev overladt til praksis. Normalt vil det heller ikke være vanskeligt at afgrænse fonde over for andre organisationsformer, idet fonde er karakteriseret ved ikke at have nogen ejere.
(...)
- Side 907 -
Fonde, der er omfattet af pensionsafkastbeskatningsloven, og fonde, der udbyder pensionsordninger, er ikke omfattet af fondsbeskatningsloven, jf. FBL § 1, stk. 2.
(...)
...Erhvervsdrivende fonde, der efter erhvervsfondslovens § 3, er undtaget fra erhvervsfondsloven, er heller ikke omfattet af fondsbeskatningsloven. Sådanne erhvervsdrivende fonde kan derimod være omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, eller SEL § 3 om helt eller delvis skattefritagne selskaber, foreninger og fonde mv., jf. Den juridiske vejledning 2023 C.D.9.1.3.
(...)
For det andet gælder det fonde, der ikke er omfattet af fondsloven, fordi de er undergivet et særligt offentligt tilsyn, jf. f.eks. FBL § 1, stk. 2. Se hertil Susanne Nørgaard i SR-Skat 2014, s. 280 ff.
(...)
...sammenslutninger, hvis kapital er bestemt til anvendelse til understøttelse af medlemmer under faglig konflikt, samt c) foreninger, hvis midler hovedsagelig hidrører fra de under litra a og b nævnte foreninger, såfremt foreningen har som et formål at understøtte virksomheder eller personer under faglig konflikt eller faktisk yder en sådan understøttelse.«
(...)
Brancheforeninger, der er omfattet af lov om fonde og visse foreninger, er også omfattet af fondsbeskatningsloven, for så vidt foreningen ikke er skattepligtig efter nr. 3, jf. FBL § 1, stk. 1, nr. 2.
(...)
- Side 908 -
...1, nr. 2, idet foreningens formål udelukkende var at formidle uddannelse, studieophold og lignende til foreningens medlemmer. Foreningen havde ikke til formål at varetage medlemmernes økonomiske og faglige interesser. Foreningen var derfor skattepligtig efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, jf. tilsvarende afgørelser i TfS 1994, 532 LR og TfS 1997, 744 LSR.
(...)
...Danmark i medfør af reglerne om begrænset skattepligt i SEL § 2. Har udenlandske fondes ledelse sæde her i landet, vil fondene være ubegrænset skattepligtige i medfør af FBL § 1, stk. 1, nr. 4. Bestemmelsen gælder også trusts, hvis trusten efter danske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt og trusten har ledelsens sæde i Danmark. Se ovenfor.
- Side 909 -
...efter udenlandske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt, men som efter danske regler ikke anses for at være et selvstændigt skattesubjekt, nu også omfattes af bestemmelsen. Det er dog en betingelse, at trusten ville have haft ledelsens sæde her i landet, hvis den havde været et selvstændigt skattesubjekt i Danmark. Se ovenfor i afsnit 3.1.
(...)
- Side 910 -
SKM2022.473.SR omhandlede en trust, der ikke skulle beskattes som et selvstændigt skattesubjekt i udlandet. Skatterådet fandt derfor, at trusten ikke kunne få ledelsens sæde her i landet efter reglen i FBL § 1, stk. 1, nr. 4.