Bøger, som nævner Fondsloven § 32

Uenighed om formålsændringskriteriet

- Side 253 -

...fondsformålet er blevet klart uhensigtsmæssigt. Der er i den fondsretlige litteratur uenighed om de materielle betingelser for tilladelse til ændring af en formålsbestemmelse i erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende fonde. Den juridiske uenighed skyldes i høj grad forskellige tilgange til forståelsen af fondslovenes forarbejder og tilblivelseshistorie.

Læs på Jurabibliotek



Den lovtekniske fremgangsmåde i betænkningens forslag til vedtægtsændringsbestemmelse

- Side 256 -

...betænkningen er derfor relevante for forståelsen af fondslovene.624624. Jf. f.eks. Heje Mikkelsen/Bunch (2009), s. 781 f, og Feldthusen, Vedtægtsændringer i erhvervsdrivende fonde i Festskrift til Irene Nørgaard (2017), s. 396 f. Se også Dorrit Sylvest Nielsen i Stiftelser i Norden II (2002), som lægger stor vægt på udtalelser i betænkningen, s. 114 f.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Fondslovgivningen indebar en udvidelse af adgangen til vedtægtsændring, idet hensigten med fondslovens § 32 var at kodificere og samtidig smidiggøre den praksis, der havde udviklet sig efter arvelovens § 69 og tidligere permutationspraksis. I lovudkastets § 31 havde fondsudvalget lagt op til, at denne smidiggørelse blev udtrykt i lovteksten:

Læs på Jurabibliotek



15.3.2. Om den lovtekniske fremgangsmåde i ministeriernes lovforslag til fondslovene

- Side 258 -

...maksimum for legatportioners størrelse, eller fastsætter indtægts- eller formuegrænser som vilkår for at modtage ydelser fra fonden. I forhold til betænkningens lovudkast er de nærmere betingelser for, hvornår ændring kan tillades, af redaktionelle grunde udeladt.«629629. Jf. bemærkningerne til fondslovens § 32 (lovforslagets § 30). (mine kursiveringer).

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ved affattelsen af erhvervsfondsloven (1984) § 48 blev der anvendt samme lovtekniske fremgangsmåde som ved fondslovens § 32.630630. Jf. erhvervsfondslovens (1984) § 48, stk. 1, 1. pkt., smh. betænkningen, s. 115 ff. og s. 85. Bestemmelser-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 259 -

...henvisningen til de erhvervsdrivende fondes særlige forhold sigtede Industriministeriet (i dag Erhvervsministeriet) formentlig til udvalgets bemærkning om de »særlige behov, erhvervsdrivende fonde har for på en enkel og hurtig måde at kunne tilpasse fundatsens bestemmelser i tilfælde af skiftende konjunkturer, nye lovregler« osv., jf. betænkningen, s. 117.

Læs på Jurabibliotek



Principielle synspunkter ved vurderingen af formålsændringskriteriet

- Side 268 -

...denne baggrund kan der ikke være tvivl om, at fondsinstituttet ville undergraves, hvis mere almindelige hensigtsmæssighedsovervejelser af forretningsmæssig karakter i sig selv kunne begrunde formålsændringer, der ikke har sammenhæng med de formål, som fonden er stiftet med.667667. Se Lynge Andersen og Olsson i Stiftelser i Norden III (2004), s. 95.

Læs på Jurabibliotek



Argumenter til støtte for Erhvervsstyrelsens retsopfattelse

- Side 269 -

...anføres den omstændighed, at hvis fondslovene skulle have indeholdt et krav om kvalificeret uhensigtsmæssighed ved ansøgte ændringer af fondsformål, burde dette krav have fremgået eksplicit af lovteksten eller lovforslagets bemærkninger, idet de nært beslægtede bestemmelser om tvangspermutation netop indeholdt krav om kvalificeret uhensigtsmæssighed.

Læs på Jurabibliotek



Den lovtekniske fremgangsmåde med materielle kriterier i forarbejderne

- Side 270 -

...fortsat skulle opfyldes ved ændring af formål.672672. Som ministeriet bemærkede i lovforslagets almindelige bemærkninger, svarede fondslovens kapitel 9 og dermed fondslovens § 32 i det væsentligste til fondsudvalgets lovforslag, jf. lovforslag 133/1984, de almindelige bemærkninger afsnit 3.g, og bemærkningerne til fondslovens § 32 i samme lovforslag.

Læs på Jurabibliotek



Sammenhængen med arvereglerne

- Side 272 -

...§ 48 i lov om erhvervsdrivende fonde.«) og arveretsudvalgets betænkning (nr. 1473/2006), s. 320. Den permutationsretlige sammenhæng mellem fondsretten og arveretten indgik i Civilstyrelsens argumentation gengivet i Erhvervsankenævnets kendelser af 17. juli 2017 (j. nr. 2015-14293), s. 42, og 14. maj 2018 (j.nr. 17/01821), s. 18 f. Ved fortolkningen

Læs på Jurabibliotek



Erhvervsstyrelsens synspunkt om en myndighedsgodkendelsesregel

- Side 274 -

...hidtidig permutationspraksis og den dagældende § 69 i arveloven – fortsat skulle stilles strengere krav ved formålsændringer.686686. Betænkningen, s. 72. Justitsministeriets medvirken som permutationsmyndighed skulle ifølge fondsudvalget herudover sikre fondsmyndighedens overholdelse af de permutationsretlige grundsætninger.687687. Betænkningen, s. 72.

Læs på Jurabibliotek



Beskrivelsen af gældende permutationspraksis i beslægtet lovgivning

- Side 277 -

...og § 48 i lov om erhvervsdrivende fonde. […] Bestemmelsen [i § 92] handler om permutation og viderefører den gældende arvelovs § 69 med nogle ændringer. […] Med ordvalget understreges det, at der er tale om en bestemmelse, der kræver, at uhensigtsmæssigheden af de testamentariske bestemmelser, der søges ændret, skal være kvalificeret.« og socialtil-

Læs på Jurabibliotek